Przejdź do treści
Wczytuję...

Ścieżka nawigacyjna

Start / Blog / 7 sposobów - Jak dbać o lakier i karoserię samochodu /

7 sposobów - Jak dbać o lakier i karoserię samochodu

Dbanie o lakier i o wnętrze samochodu może czasem stanowić wyzwanie. Usunięcie plam, przebarwień czy rys bywa skomplikowane dla każdego właściciela samochodu, który zwraca dużą uwagę na jego wygląd. Obecnie mamy jednak wiele powszechnie dostępnych możliwości, które pozwalają niedużym kosztem usunąć większość zabrudzeń oraz drobnych nierówności na lakierze.

W tym artykule dowiesz się:

Tworzywa sztuczne – czym i jak je czyścić?

Tworzywa sztuczne mają ogromny udział w całości wykorzystanych materiałów we wnętrzu samochodów. Dzieje się tak szczególnie w markach i modelach budżetowych, albo bardziej ubogich wersjach wyposażenia nawet droższych samochodów. W modelach marek premium zdecydowanie większy procent tworzyw użytych przy produkcji wnętrz to skóry naturalne.

Czyszczenie tapicerki

Tapicerka w samochodzie znajduje się zwykle w trzech miejscach: na przednich fotelach, na tylnej kanapie i na boczkach drzwi.

Chcąc wyczyścić tapicerkę w swoim samochodzie mamy tak naprawdę dwie opcje:

  • wykorzystanie domowych metod na wyczyszczenie materiału
  • wykorzystanie profesjonalnej chemii do samodzielnego czyszczenia tapicerki i wynajem odkurzacza

Wykorzystanie domowych metod na wyczyszczenie materiału, to na przykład woda z dodatkiem octu, którą nanosimy na plamę i pozostawiamy na pewien czas. Popularność zyskało również posypywanie plam sodą, delikatne wtarcie jej, a po kilku godzinach odkurzenie fotela. Można skorzystać też z wody z cytryną bądź kwasku cytrynowego. W domowym czyszczeniu wykorzystujemy również proszek do prania rozmieszany z ciepłą wodą, bądź aceton.

Ze wszystkimi tymi metodami należy postępować ostrożnie. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że próba usunięcia plamy w taki sposób nie powiedzie się wcale, albo plama nie zostanie zlikwidowana do końca. Powinniśmy zachować jednak umiar w tarciu materiału i przemaczaniu tapicerki. Łatwo wtedy doprowadzić do przebarwień lub przetarć.

Wykorzystanie profesjonalnej chemii do samodzielnego czyszczenia tapicerki i wynajem odkurzacza, to opcja odrobinę droższa, ale wciąż mieszcząca się w budżecie kilkudziesięciu złotych. W większości dużych i mniejszych miast można znaleźć usługę wypożyczenia odkurzacza piorącego. Dostajemy odkurzacz i chemię piorącą na z góry określony czas oraz w razie pierwszego korzystania instrukcję obsługi urządzenia.

Za pomocą odkurzacza możemy z łatwością usunąć większość plam na tapicerce bez żadnego problemu. Ta metoda jednak dość mocno moczy materiał i nie możemy zapomnieć o dokładnym wysuszeniu foteli po praniu. Jedną z metod jest ustawienie we włączonym samochodzie najwyższej temperatury grzania i pozostawienie go tak na paręnaście lub parędziesiąt minut. Przy poprawnym działaniu ogrzewania, tapicerka powinna wyschnąć bez większych problemów.

Skóra w samochodzie - czym i jak ją czyścić?

Kluczową kwestią jest pamiętanie o tym, że skórzana tapicerka wymaga sporo więcej uwagi niż materiałowa. Bez odpowiedniej konserwacji po pewnym czasie powłoka zacznie pękać lub się łuszczyć, co bardzo zaburzy estetykę. Czyszcząc skórę w samochodzie powinniśmy dużo więcej uwagi poświęcić podczas samodzielnego czyszczenia. Zbyt długie szorowanie w jednym miejscu, to prawie gwarantowany ślad. Użycie domowych metod jest możliwe, ale dobrze jest zachować szczególną ostrożność, gdyby okazało się jednak, że na fotelu pozostaną ślady.

Domowe czyszczenie i konserwacja tapicerki skórzanej

Szczotki używane do czyszczenia skóry powinny być wykonane z miękkiego i delikatnego włosia. Zapobiegnie to powstawaniu uszkodzeń w postaci przetarć i zarysowań. W codziennej pielęgnacji samochodu używajmy jedynie wysokiej jakości środki przeznaczone do skóry naturalnej i sztucznej. Nie ma sensu doprowadzać tapicerki do stanu zniszczenia poprzez dobór złych preparatów lub zbyt usilne próby usunięcia plam. Wysokiej jakości środki chemiczne często potrafią usprawnić pracę.

Koniecznie musimy wyposażyć się w dwa rodzaje chemii samochodowej:

  • Preparaty do czyszczenia skóry. Umożliwią usunięcie większości zabrudzeń, nawet tych trudnych. Zawsze powinny byś stosowane zgodnie z instrukcją i w ilościach przewidzianych przez producenta. Dzięki nim skóra odzyska zdrowy, lśniący wygląd, bez plam i przebarwień.
  • Środki konserwujące skórzane elementy. Niezbędne, jeżeli chcemy cieszyć się pięknymi, skórzanymi fotelami przez dłuższy czas. Zabezpieczają powierzchnię przed wnikaniem brudu, nawilżają zewnętrzną warstwę, zapobiegają wszelkiego rodzaju pęknięciom i przetarciom.

Jeżeli posiadamy tapicerkę z mniej powszechnego typu skóry, na przykład zamszu, to dobrze jest wyposażyć się w dedykowane kosmetyki i dokładnie zapoznać się z instrukcją czyszczenia tak trudnych materiałów.

Jak dbać o lakier i wnętrze w samochodzie?

Podczas codziennej eksploatacji samochód się brudzi, doznaje rys i odprysków. Lakier samochodowy składa się z kilku naniesionych na siebie warstw: z gruntu, podkładu, lakieru i bezbarwnego lakieru (topu) zabezpieczającego.

Co niszczy lakier samochodowy?

Większość samochodów na co dzień stoi na dworze, co naraża je na ciągle zmienne warunki atmosferyczne. Różnice temperaturowe wpływają na ciągłe mikro ruchy powłoki. Mocny grad z łatwością wgniata karoserię i niszczy lakier. Kamienie wylatujące spod kół (szczególnie na trasie) powodują czasem dość dużej wielkości odpryski.

Światło słoneczne, czyli promienie UV sprawiają, że powłoka blaknie i traci powoli swoje elastyczne właściwości, doprowadzając na przykład do łuszczenia się farby. Uszkodzony lakier przestaje szczelnie chronić blachę znajdującą się pod nim, co w połączeniu z wilgocią doprowadza do powstawania ognisk korozji. Proces ten może być zintensyfikowany podczas sezonu zimowego, kiedy ulice są posypywane solą, która w kontakcie z lakierem i metalowymi elementami może powodować reakcje chemiczne.

Ostatnimi czynnikami są elementy przyrody, które potrafią bardzo zirytować kierowcę, który nieumyślnie zostawi samochód pod drzewem. Szczególnie w sezonie wiosennym i letnim z drzew spada wiele pyłów i innych substancji, które bardzo łatwo pozostają na karoserii. Podobnie jest z ptasimi odchodami. Jeżeli będziemy mieli pecha, to substancje te mogą odbarwić lakier i spowodować pozostanie plam.  

Chemia do mycia samochodu

Najlepszym rozwiązaniem byłoby oczywiście mycie ręczne z użyciem specjalistycznych środków wysokiej jakości. Jednak większość z nas korzysta co najwyżej z myjni samoobsługowych.

Szampony: Istnieje cała gama specjalnych preparatów, które pozwalają przeprowadzić tak zwaną dekontaminację, czyli pozbycie się z powierzchni samochodu osadów smoły, oleju, jak również osadów metalicznych. Do wyboru mamy również wiele szamponów, które tworzą powłokę ochronną na lakierze.

Płyn do szyb: Część kierowców nie rusza się samochodem bez płynu do szyb i rolki ręcznika papierowego w bagażniku. Jest to bardzo dobra praktyka, ponieważ wewnętrze zabrudzenie szyby może znacząco wpłynąć na pogorszenie widoczności, szczególnie w czasie słonecznej pogody. Doskonale sprawdzi się również podczas usuwania owadów z reflektorów lub tablicy rejestracyjnej, które w sezonie letnim mogą bardzo zabrudzić te elementy

Preparat do czyszczenia kokpitu: Co prawda kokpit raczej nie ulega zewnętrznym ani poważnym zabrudzeniom. Zbiera się na nim jednak spora warstwa kurzu, a do tego cały czas jest narażony na działanie promieni słonecznych. Aby zapobiec blaknięciu, matowieniu, oraz osadzaniu się kurzu warto co kilka dni przetrzeć kokpit specjalną pianką lub preparatem zabezpieczającym.

Glinkowanie samochodu – co to jest?

Glinkowanie, to jedna z metod czyszczenia karoserii i usuwanie głębszych zabrudzeń. Wszelkie mocno klejące substancje, takie jak żywica, cząsteczki asfaltu, drobinki oleju nie są usuwanie z lakieru podczas zwykłego mycia.

Proces ten jest łatwy i nieskomplikowany, ale zajmuje sporo czasu, ponieważ cala karoseria musi zostać wyczyszczona kawałek po kawałeczku. Zakupujemy specjalną glinkę, możemy znaleźć takie bardziej i mniej agresywne. Nowy lakier ma mniej zanieczyszczeń, więc nie ma konieczności stosowania zwykle silnych preparatów.

Glinka ma konsystencję twardej plasteliny. Przed rozpoczęciem należy zwilżyć glinkę lub karoserię wodą z szamponem, albo specjalnym preparatem, co da nam potrzebny poślizg. Rozpoczynamy fragment po fragmencie pocierać całą karoserię, aż do wyczyszczenia całego pojazdu. Poruszamy dłonią pionowo lub poziomo, ale cały czas w jednym kierunku. Taki zabieg wykonany kilka razy do roku zapobiega wnikaniu brudu głęboko w strukturę lakieru, oraz zwiększa efektywność woskowania i mycia.

Woskowanie samochodu

Woskowanie, to po prostu pokrycie lakieru woskiem. Po dokładnym umyciu samochodu warto przeprowadzić woskowanie lakieru. Za pomocą odpowiedniej szmatki pokrywamy cały samochód woskiem od górnych części nadwozia, aż po sam dół. Dzięki temu uzyskujemy większe odbicie promieni słonecznych, co znacząco ogranicza nagrzewanie się lakieru i wahania temperatur. Dodatkowo, stworzona powłoka jest hydrofobowa co oznacza, że woda spływa z samochodu szybciej. Również kurz i wszelkie zanieczyszczenia nie przywierają tam mocno do lakieru, dzięki czemu brud dużo łatwiej schodzi z samochodu. Uzyskujemy też efekt błyszczącej powłoki.

Taki zabieg jest dość czasochłonny, ale warto go wykonać co kilkanaście myć. Nawoskowane auto powinno być myte specjalnym szamponem o neutralnym odczynie Ph, który nie uszkadza woskowej powłoki. Unikajmy też ścieranie czegokolwiek z samochodu na sucho.

Polerowanie lakieru

Wraz z czasem, na skutek działania promieni słonecznych lakier karoserii blaknie. Pojawiają się na nim również tysiące malutkich rys powstałych po kontakcie z piaskiem, kamieniami czy brudem. Powłoka również matowieje. To wszystko wpływa na zewnętrzny wygląd samochodu. Są jednak sposoby. aby nawet wieloletniemu autu nadać blask, jak z fabryki.

Czym jest polerowanie lakieru?

Polerowanie, a inaczej korekta lakieru, to trwały zabieg, który polega na mechanicznym usunięciu zniszczonej zewnętrznej warstwy lakieru pokrytej rysami i innymi mikrouszkodzeniami oraz tak zwanych kolistych zarysowań, które są widoczne w słońcu.

Dzięki temu zabiegowi samochód otrzymuje nieskazitelny lakier i możliwe jest nawet osiągnięcie efektu lustra, co wydaje się nie do pomyślenia, kiedy patrzymy na starszy pojazd.

Jak przebiega polerowanie i czy można to zrobić samemu?

Abu wykonać polerowanie potrzebujemy zestawu narzędzi, a mianowicie: maszyny polerskiej, różnych past polerskich, różnych gradacji nakładek polerskich, oraz kilka dobrej jakości szmatek z mikrofibry. Pasty polerskie występują w trzech kategoriach:

  • cutting – używamy jej jako pierwszej, kiedy stan karoserii jest bardzo zły. Pozwala usunąć głębsze i większe rysy oraz hologramy
  • polishing – pasta średnio ścierna używana do usuwania drobnych rys
  • finishing – jest to pasta bardzo drobno ścierna, inaczej nabłyszczająca. Bez względu na to, czy nasz samochód wymaga rozpoczęcia od najgrubszej pasty, czy od tej średnio ściernej, to na koniec zawsze musimy użyć pasty finishingowej.

Przebieg całego procesu w teorii jest dość prosty. Najpierw dokładnie myjemy samochód, a następnie dzielimy całą karoserię na mniejsze segmenty. Nakładamy pastę na określoną powierzchnię i rozpoczynamy pracę z maszyną polerską. Jeżeli nasz samochód posiada głębokie rysy, to rozpoczynamy od pasty cutting, a następnie przechodząc przez kolejne dwa rodzaje past i padów – w sumie 3 polerowania. Jeżeli nasz samochód z kolei ma lakier w dobrym stanie i chodzi nam tylko o jego odświeżenie, to możemy albo najpierw rozpocząć od pasty polishingowej, a potem przejść do nabłyszczania, lub zastosować jedynie nabłyszczanie – w sumie 1-2 polerowania. Ostatnim krokiem jest nałożenie wosku, który będzie barierą między świeżo wypolerowanym lakierem, a różnymi zabrudzeniami.

Czym wyczyścić brudne felgi?

Preparaty do felg, to specjalna, dedykowana grupa środków usuwająca ciężkie zabrudzenia. Felgi są elementem samochodu, który ulega bardzo wielu czynnikom zewnętrznym. Kurz z ulicy, błoto, pył z klocków hamulcowych, to wszystko osadza się na błyszczących, aluminiowych felgach. Większość tych zabrudzeń, szczególnie, jeżeli felgi zostały zaniedbane nawet na kilka tygodni, nie zostaną usunięte podczas standardowego mycia lancą, nawet z bliska.

Aby usunąć te trudne plamy możemy skorzystać ze środków opartych o kwasy (lub inne technologie). Preparat nakładamy na felgi pędzelkiem lub sprayem na czas zalecony przez producenta, a następnie spłukujemy. Zależnie od agresywności preparatu wszystkie lub prawie wszystkie zabrudzenia po prostu spłyną z wodą bez żadnego szorowania.

Wiele środków podczas użycia daje „krwawy” efekt, co jest wynikiem reakcji chemicznej. Niemniej jednak wygląda bardzo efektownie.

Jak zapobiegać powstawaniu rdzy?

Rdza powstaje na skutek reakcji chemicznej nazywanej utlenianiem związków metali (metalowe elementy karoserii). Dopóki blachę chroni lakier, to niż złego nie powinno się dziać. Po czasie jednak na skutek drobniejszych lub mniej drobnych uszkodzeń powłoki lakierniczej, woda i inne substancje z łatwością przenikają pod warstwę lakieru.

Aby zapobiec korozji, pierwszym działaniem, które możemy podjąć, jest regularne mycie i czyszczenie pojazdu. Istotne jest, aby zabezpieczać lakier za pomocą wosków, lub powłok ceramicznych, co znacząco wpływa na uszczelnienie warstwy pomiędzy środowiskiem, a blachą. Warto co jakiś czas dokładnie obejrzeć samochód w poszukiwaniu ognisk korozji. Zwykle korozja zaczyna się w widoczny sposób pod powierzchnią teoretycznie zdrowego lakieru i jest możliwe wykrycie jej na bardzo początkowym etapie.

Warto wiedzieć, że proces rdzewienia nigdy się nie zatrzymuje, a jedynie coraz większy obszar staje się uszkodzony. Czym większe ognisko korozji, tym droższe lub bardziej czasochłonne będzie jego usunięcie. Najgorsza możliwa sytuacja ma miejsce wtedy, kiedy mamy do czynienia z bardzo zaawansowaną korozją i metalowa część jest przeżarta dosłownie na wylot.

Jak myć samochód?

Jedną z podstawowych czynności pielęgnacyjnych wykonywanych na co dzień i to przez każdego posiadacza pojazdu, jest mycie auta. Wykonujemy je, aby usunąć kurz i inne zabrudzenia zebrane na lakierze, szybach, felgach. Regularne wizyty na myjni pomagają zachować lakier samochodu w dobrym stanie w perspektywie wielu lat.

Do wyboru mamy trzy metody mycia:

ręczne – wykorzystujemy do tego dwóch wiader, oraz specjalnej rękawicy z bardzo miękkiego materiału. W jednym wiadrze płuczemy rękawicę, a w drugim mamy czystą wodę z dobrej jakości szamponem do lakieru samochodowego. Dodatkowo, wiadro z czystą wodą powinno zawierać na dole separator brudu, który nie pozwala na pływanie drobinek żwiru i piasku. Dzięki temu unikniemy zarysowań lakieru wynikłych z szorowaniem go rękawicą, która pokryta jest piaskiem i drobinkami.

na myjni samoobsługowej – myjnia tego typu jest rozwiązaniem bardzo szybkim, a do tego w budżecie każdego kierowcy. Obecnie myjnie samoobsługowe znajdują się w każdym, nawet małym, mieście. Myjka ciśnieniowa pozwala dotrzeć do większości trudno dostępnych zakamarków nawet komuś z nikłym doświadczeniem na myjni.

na myjni automatycznej – wjeżdżamy samochodem do specjalnego pomieszczenia, a potem bez żadnego naszego udziału mają dziać się cuda. Szczotki i natryski które poruszają się same z założenia czyszczą zabrudzenia. Po pierwsze, tego typu myjnie generują duże ryzyko naruszenia lakieru. Obracające się szczotki zawierają na sobie ogrom piachu i drobin brudu, które szorują po naszej karoserii. Dodatkowo mycie automatyczne przynosi gorsze efekty niż chociażby mycie na myjni samoobsługowej, ponieważ woda pod ciśnieniem zdecydowanie lepiej czyści zakamarki.