Przejdź do treści
Wczytuję...

Ścieżka nawigacyjna

Start / Blog / Elementy eksploatacyjne w samochodzie. Co i jak często wymieniać? /

Elementy eksploatacyjne w samochodzie. Co i jak często wymieniać?

Obecnie większość osób posiada samochód, a spora część tego grona ma więcej niż jeden pojazd. Decydując się na zakup, często ponosimy niemały wydatek, a cały proces jest wielokrotnie stresujący i wypełniony nerwami. Staramy się znaleźć najlepszy egzemplarz z pewną historią i taki, który był dobrze traktowany przez poprzednich właścicieli.

Przygoda z samochodem nie kończy się jednak zaraz po zakupie. Aby służył nam przez długi czas bez poważnych problemów, konieczne jest dokonywanie regularnych wymian elementów oraz płynów eksploatacyjnych. Zaniedbanie tych obowiązków jest główną przyczyną poważnych awarii, a czasem nawet wypadków. Wniosek jest taki, że możemy zapobiec większości usterek i gigantycznych kosztów przestrzegając jedynie kilku zasad i terminów.

W tym artykule dowiesz się:

Kiedy wymienić olej w silniku i filtr oleju?

Żeby silnik poprawnie mógł działać, potrzebna jest jakaś substancja, która będzie smarowała poruszające się elementy, zmniejszała tarcie, odbierała ogromne ciepło generowane na skutek spalania oraz transportowała do filtra wszystkie opiłki i drobinki, które nie powinny samodzielnie poruszać się w bloku silnika. Tą funkcję pełni olej silnikowy.

Systematyczna wymiana i kontrola

Ciągły kontakt z wysoką temperaturą powoduje, że olej przepala się i zużywa. Czym większa intensywność eksploatacji, tym częściej powinniśmy pomyśleć o wymianie oleju. Dotyczy to głównie sytuacji, kiedy jeździmy szybko i dynamicznie, a także w przypadku częstej jazdy po mieście lub terenach górskich, gdzie obciążenia motoru są naturalnie większe.

Olej należy wymienić co 10 000 do 15 000 km.

Nigdy nie powinniśmy zapominać również o okresowym sprawdzeniu poziomu oleju w silniku. Nawet nie będąc specjalistą, ani pasjonatem, dobrze jest mieć świadomość, że część silników „zjada” olej w trakcie eksploatacji. Oznacza to, że jest on spalany i usuwany wydechem. Wolne zmiany poziomu oleju nie powinny nas bardzo niepokoić, ale znikanie oleju rzędu 1 litr/ 1 000 km może oznaczać poważną usterkę. Sprawdzanie poziomu co jakiś czas jest o tyle ważne, że jeżeli z jakiegoś powodu będzie go za mało (usterka, niedokonanie wymiany na czas) może doprowadzić to do zatarcia silnika i tym samym kosztu przynajmniej kilku tysięcy złotych.

Kiedy sprawdzić poziom oleju?

Najlepiej w interwałach co kilka tygodni do miesiąca. Zawsze powinniśmy sprawdzić również stan oleju zanim wyruszymy w dłuższą lub wymagającą trasę, aby uniknąć przykrej niespodzianki świecącej się kontrolki. Informacji o niskim poziomie oleju nigdy nie powinniśmy ignorować, bo w części przypadków oznacza ona jakąś niesprawność samochodu lub niedopilnowanie przez właściciela terminu wymiany.

Kiedy wymienić filtr oleju?

Filtr oleju jest odpowiedzialny za to, aby zanieczyszczenia, którym udało się przedostać przez filtr powietrza, nie dostały się do silnika. Filtruje on różnego rodzaju drobiny, które dostając się do silnika mogłyby spowodować spustoszenie.

Należy pamiętać, że w budowie silników znaczenie mają setne części milimetrów i takie ziarna pozornie niedużego piasku czy innych materiałów mogą spowodować usterki.

Filtr oleju do silnika powinien być wymieniany w tym samym czasie, kiedy olej, czyli maksymalnie co 10 000 – 15 000 km. Zalanie nowego, czystego oleju nic nam nie da, jeżeli jego filtr będzie brudny lub zatkany. Warto co jakiś czas skontrolować, czy naniesione zabrudzenia nie są zbyt duże, bo może to oznaczać jakąś poważną nieszczelność lub uszkodzenie w samym bloku silnika.

Filtr oleju należy wymienić co 10 000 do 15 000 km wraz z wymianą oleju.

Filtr kabinowy – co ile wymiana?

Kiedy w samochodzie zaczyna dziwnie pachnieć, a szyby zaczynają nienaturalnie parować, to prawdopodobnie przeoczyłeś wymianę filtra kabinowego. O oleju w silniku wiedzą wszyscy, o tym filtrze już nie, lecz jego zaniedbanie stwarza w samochodzie naprawdę nieprzyjemne warunki, ponieważ odpowiada on za oczyszczanie powietrza, które dostaje się do wnętrza samochodu.

Zaniedbany filtr kabinowy – negatywne konsekwencje

  • Szkodliwy wpływ na nasze zdrowie. Drobinki pleśni, które wdychamy do płuc, mogą wykazywać działanie nowotworowe. Pleśń pojawia się, kiedy na zapchanych filtrach kabinowych zaczynają rozkładać się cząstki organiczne, takie jak rośliny.
  • Obciążenie układu chłodzącego. Nie wszyscy o tym wiedzą, ale wentylacja w samochodzie, dzięki której regulujemy sobie warunki w środku, bierze również czynny udział w odbieraniu ciepła z układu chłodzącego silnik. Zbytnie zabrudzenie wpływa też niekorzystnie na możliwości dmuchawy, która kieruje powietrze do kabiny.

Kiedy wymienić filtr kabinowy?

Jest to kolejny element, którego interwał wymiany mieści się w 15 000 km. Jeżeli nie jeździmy zbyt dużo, to warto taki filtr wymienić chociaż raz w roku, aby utrzymać dobrą jakość powietrza dostarczaną do kabiny. Z drugiej strony, jeżeli jeździmy drogami, na których znajduje się wiele pyłów i kurzu, to warto dokonać inspekcji stanu filtra co kilka miesięcy.

W większości modeli samochodów wymiana filtrów kabinowych zajmuje góra kilkanaście minut i nie wymaga żadnych narzędzi. Jedyne wyzwanie może stanowić demontaż plastikowych osłon, jednak obejrzenie filmu instruktarzowego do danego modelu samochodu powinno wystarczyć nawet największemu laikowi.

Filtr kabinowy należy wymienić co 15 000 – 20 000 km, lub raz w roku, jeżeli jeździmy mało.

Co ile nabijać i odgrzybiać klimatyzację?

Klimatyzacja samochodowa składa się ze sprężarki, parownika, skraplacza i zasobnika. W obiegu zamkniętym krąży czynnik chłodzący. Przechodzi po kolei przez zasobnik, skraplacz i parownik, gdzie dochodzi do ostatecznego rozprężenia i wraz z nim gwałtownego spadku temperatury. Tak schłodzone powietrze przechodzi przez filtr i trafia do kabiny pasażerskiej.

Niepokojące objawy – klimatyzacja

Chyba najbardziej widocznym objawem niepoprawnie działającej klimatyzacji jest po prostu brak chłodzenia. Albo układ nie chłodzi w ogóle, albo chłodzi nieporównywalnie gorzej niż wcześniej. Przyczyną tego zwykle jest brak czynnika chłodzącego, lub jego niewystarczająca ilość. Dotychczas stosowany był czynnik, który jak się później okazało, jest szkodliwy dla warstwy ozonowej. Dlatego podczas serwisu stary czynnik jest wymieniony koniecznie na nowy.

Zapach stęchlizny może być wynikiem zagrzybionego układu klimatyzacji. Dzieje się tak gdy na skutek nadmiernej obecności wilgoci oraz zabrudzeń, w układzie zaczyna pojawiać się pleśń. Jest to niebezpieczne dla zdrowia i nie wolno lekceważyć takiego objawu.

Na czym polega serwis klimatyzacji i kontrola układu?

Kontrola układu to czynności, które należy wykonywać co roku. Składa się na nie: sprawdzenie poprawności działania i ciśnienia w układzie. Kiedy ciśnienie jest prawidłowe, to nie ma konieczności wymiany czynnika chłodzącego. Wykonuje się jednak wtedy „odgrzybianie”, czyli czyszczenie całego układu z pleśni oraz wymiany filtra kabinowego, jeżeli jest taka konieczność.

Kontrolę układu klimatyzacji powinniśmy przeprowadzać co 1 rok.

Serwis klimatyzacji obejmuje z kolei całościowe sprawdzenie sprawności jego działania. Dokonuje się wtedy sprawdzenia elektroniki, wymiany czynnika roboczego, skontrolowanie poziomu wydajność, a co kilka lat wymiany osuszacza, który odpowiada z odbieranie wilgoci z układu.

Całościowy serwis układu klimatyzacji powinniśmy przeprowadzać co 2-4 lata.

Jak dbać o klimatyzację?

Klimatyzacja to układ, w którym wszystko cały czas krąży i aby to umożliwić zawiera on olej. W wielu układach olej jest konieczny do odpowiedniego smarowania, a chwilowy jego brak może doprowadzić do zatarcia elementów. Przede wszystkim może zaszkodzić to sprężarce, która jest najdroższym w wymianie elementem klimatyzacji. Aby uniknąć szybszego zużycia elementów powinniśmy korzystać z klimatyzacji nie tylko w okresie upałów, ale również w pozostałą część roku.

Kompletny przestój w pracy sprężarki wynoszący kilka dni sprawia, że po ponownym włączeniu, układ przez chwilę pracuje pod bardzo dużym obciążeniem bez smarowania. Może to skrócić czas potrzebny do pojawienia się awarii.

Z klimatyzacji należy korzystać z zamkniętymi oknami, żeby nie powodować automatycznego włączania się systemu dogrzewania. Jeżeli temperatura w samochodzie spada poniżej poziomu na którym ustawiona jest klimatyzacja, to układ ogrzewania dostaje sygnał, że należy dogrzać wnętrze.

Włączając klimatyzację w lecie warto najpierw otworzyć drzwi i wywietrzyć z samochodu przegrzane powietrze z wnętrza auta. Pozwoli to na wymianę stojącego, nagrzanego powietrza na świeże i chłodniejsze. Układ klimatyzacji w czasie swojego działania bardzo wysusza powietrze, więc wysychanie oczu lub wzrost pragnienia są normalną reakcją organizmu.

Najważniejsze jest jednak, aby nie ignorować okresowych wizyt w serwisie klimatyzacji. Pozwoli to na zachowanie wysokiej jakości powietrza dostarczanego do kabiny pasażerskiej oraz wymianę niedomagających części na czas.

Klocki i tarcze hamulcowe, co ile wymiana?

W całym układzie hamulcowym znajdują się dwa elementy bardzo podatne na eksploatację, dlatego należy wymieniać je w określonych interwałach. Są to tarcze i klocki hamulcowe. Układ hamulcowy w samochodzie działa w oparciu o zasadę tarcia – tarcze i klocki spotykają się i w wyniku tarcia koła obracają się coraz wolniej, aż w końcu samochód się zatrzymuje. Pedałem hamulca regulujemy właśnie siłę docisku klocków do tarcz.

Cały układ hamulcowy podczas swojej pracy poddany jest temperaturom sięgającym kilkaset stopni i ciągłym naprężeniom wynikłym z bardzo dużej zmiany temperatur. Zaopatrując się w części zamienne do tego układu warto postawić na wysoką jakość ze względu na ważność hamulców w ogólnym bezpieczeństwie na drodze. W skrajnych przypadkach ich uszkodzenie lub przegrzanie może doprowadzić do kompletnej utraty możliwości hamowania w czasie jazdy, a wtedy już blisko do tragedii lub paniki.

Kontrola stanu klocków hamulcowych

Z założenia, tarcze i klocki przednie ulegną szybszemu wyeksploatowaniu niż te same elementy na tylnej osi. Dzieje się tak ze względu na zasadę bezwładności, która sprawia, że większość ciężaru podczas zwolnienia prędkości przenosi się na przód samochodu.

Klocki należy wymieniać co 20 000 – 30 000 km, lecz w dużej mierze zależy to od stylu jazdy kierowcy. Czym szybsza i bardziej dynamiczna jazda, tym częściej powinniśmy kontrolować ich stan. Co oznacza kontrola klocków hamulcowych? Klocki mają okładzinę, która ściera się podczas hamowania i jej grubość nie powinna spaść poniżej wyznaczonej przez producenta grubości – najczęściej 3 mm.

Jeżeli podczas hamowania słyszymy dźwięk metalicznego tarcia, to znaczy ze popełniliśmy błąd i zapomnieliśmy o regularnej wymianie i prawdopodobnie zostały już poczynione uszkodzenia tarczy. Należy niezwłocznie udać się do warsztatu samochodowego lub samodzielnie dokonać wymiany, bo jazda z układem hamulcowym w takim stanie może być skrajnie niebezpieczna. Szczególnie ważne jest to przy pojazdach używanych do transportu materiałów.

Wymianę klocków hamulcowych powinniśmy wykonywać co 20 000 – 30 000 km.

Kontrola tarcz hamulcowych

Tarcze hamulcowe przymocowane są do piast kół i obracają się wraz z nimi podczas jazdy. Zużywają się znacznie wolniej niż klocki, ale nie można zapominać o ich regularnej inspekcji oraz wymianie. Według przyjętej zasady dokonujemy wymiany tarcz co dwie wymiany klocków, czyli co 40 000 – 60 000 km.

Zużycie tarczy możemy poznać po wyczuwalnym rancie dookoła. Czym jest on bardziej wyczuwalny, tym bardziej zużyta tarcza. Odczuwalne drgania na kierownicy lub jakiekolwiek piski z okolicy kół mogą oznaczać nierówne już tarcze hamulcowe, co znacznie przekłada się na wydajność całego układu hamulcowego, a tym samym długość drogi zatrzymania.

Wymianę tarcz hamulcowych powinniśmy wykonywać co 40 000 – 60 000 km.

Akumulator - wymiana

Akumulator, to urządzenie, z którego samochód pobiera prąd potrzebny do jego odpalenia czy działania elektroniki. Energia elektryczna akumulatora zużyta w czasie postoju pojazdu lub rozruchu silnika jest uzupełniana podczas jazdy przez alternator, co oznacza że w czasie jazdy akumulator jest cały czas ładowany.

Zimowa historia

Niskie temperatury nie sprzyjają akumulatorom, a wręcz im szkodzą. Nawet jeżeli sprawny akumulator naładowany jest w temperaturze pokojowej, to czym większy mróz, tym mniejsza jego aktualna pojemność. O ile sprzęt jest pojemny i w pełni sprawny, to nie powinno to powodować dużych niedogodności.

To właśnie w zimie widać jednak, jak wiele osób zaniedbuje wymiany akumulatorów. Samochody odpalane z kabli czy „pchane” nie są żadnym niesamowitym widokiem podczas polskiej zimy. To właśnie podczas wystąpienia niskich temperatur silnik potrzebuje większej ilości energii, aby w ogóle doszło do jego startu.

Wymiana i zużycie akumulatora

Jeżeli nasz samochód zawiera wiele elektroniki, to powinniśmy zdecydować się na większy akumulator, aby nie doprowadzić do zbytniego jego obciążenia i w konsekwencji wyładowania.

Regularna wymiana powinna odbywać się do 4-5 lat, co pozwoli nam uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek. Pojemność akumulatorów wyrażana jest w Amperogodzinach (Ah), a prąd rozruchu w Amperach (A). W zależności od typu pojazdu, stosuje się urządzenia o odpowiednich pojemnościach, i wartościach prądu rozruchowego.

Jeżeli nie mamy odpowiedniej wiedzy, to warto poprosić o pomoc w sklepie z tymi urządzeniami, który ma dobrą opinię i historię. Pracownicy takich miejsc zwykle z powodzeniem potrafią dobrać odpowiedni akumulator do samochodu, a nawet pomóc w jego zamontowaniu na naszą prośbę. Jest to o tyle dobra opcja, że być może mogą oni odebrać od nas również stary akumulator, którego pod żadnym pozorem nie wolno wyrzucać na śmietnik i należy go poddać specjalnej utylizacji.

Wymianę akumulatora powinniśmy wykonywać co 4-5 lat.

Filtr powietrza – jak często wymieniać?

Filtr powietrza do silnika jest kolejnym z kluczowych elementów, którego zaniedbanie może nas słono kosztować. Jest umieszczony w układzie dolotowym (tamtędy powietrze dostaje się do silnika) i oczyszcza powietrze z wszelkich drobinek, takich jak piaski, pyły, kurz czy owady, zanim dostanie się ono bezpośrednio do silnika. Częstotliwość wymiany jest powiązana z warunkami na drogach, po jakich się na co dzień poruszamy. Tereny remontowane lub polne generują dużo więcej zanieczyszczeń unoszących się w powietrzu, co skraca żywotność filtra. Optymalnie wymiana powinna odbywać się co 15 000 – 25 000 km.

Czyste powietrze jest niezbędne do pracy silnika, bo bez niego w ogóle nie byłby możliwy zapłon i spalanie mieszanki paliwowej. Kiedy filtr powietrza zostaje coraz bardziej zanieczyszczony i w konsekwencji zatkany, to dostarczanego powietrza jest coraz mniej. W najgorszym przypadku różne drobinki dostaną się do wnętrza silnika i mogą spowodować pogorszenie jego działania.

Wymianę filtra powietrza do silnika powinniśmy wykonać co 15 000 – 25 000 km, lub raz w roku, jeżeli przebieg jest mniejszy.

Wycieraczki nie zbierają wody

Wiele osób nawet nie pomyśli, że wycieraczki również można wymienić. Jazda w deszczu wiąże się z ograniczoną widocznością nawet wtedy, kiedy mamy całkowicie sprawny samochód. Wycieraczki składają się z części plastikowych oraz z gumowych piór. Guma z czasem parcieje, traci swoją elastyczność, a także zdolności usuwania wody, przez co znacząco gorzej jedzie się w deszczu.

Na błyskawiczne użycie wycieraczek wpływa używanie ich na suchej szybie, bez chociażby płynu do spryskiwaczy.

Najlepiej byłoby dokonywać wymiany wycieraczek dwa razy w roku, jednak większość użytkowników samochodów kompletnie zapomina o tym nawet na kilka lat. Pogorszenie się widoczności w deszczu wynikłe ze zużycia wycieraczek raczej nie przebiega skokowo i możemy po prostu nie zauważyć powolnej zmiany. Jeżeli jednak nasze wycieraczki jakoś „kiepsko zbierają”, to z dużym prawdopodobieństwem jest to kwestia ich zużycia. Wymiana na dobrej jakości zamienniki kosztuje około parudziesięciu złotych, a ogromnie podnosi komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Wymianę wycieraczek powinniśmy wykonywać przynajmniej 1 raz w roku, a najlepiej co 6 miesięcy.

Płyn do spryskiwaczy – kiedy dolać?

Płyn do spryskiwaczy może się w pierwszym momencie wydawać jedynie dodatkiem do jazdy, służącym temu, aby co jakiś czas wyczyścić szybę i przez wiele osób nie jest traktowany jako coś istotnego. Takie podejście jest utrzymywane do momentu w którym podczas słonecznej pogody przez szybę mało co widać.

Kiedy słońce zaczyna świecić, to cały zaschnięty brud, kurz i pyły zaczynają być dużo bardziej widoczne, niż w czasie innej pogody. Jest to w stanie niesamowicie pogorszyć widoczność kierowcy, aż do skrajnie niebezpiecznego poziomu.

Kiedy wymienić płyn do spryskiwaczy?

Tak naprawdę poziom płynu warto skontrolować co jakiś czas, aby nie zdarzyła się sytuacja, że nam go zabraknie, kiedy będzie naprawdę potrzebny. Alternatywnym rozwiązaniem jest po prostu wrzucenia kanistra do bagażnika i uzupełnienie płynu, kiedy spryskiwacze przestaną psikać.

Częstotliwość wymiany zależy w głównej mierze od nawyków kierowcy – niektórzy używają płynu podczas każdej jazdy, inni sporadycznie. Zawsze jednak należy zmienić płyn przed sezonem zimowym na taki, który nie zamarza.

Wymianę płynu do spryskiwaczy powinniśmy wykonywać przynajmniej 1 raz w roku przed nadejściem sezonu zimowego oraz według uznania, do uzupełnienia maksymalnego poziomu.

Inne, rzadsze wymiany

Tak naprawdę prawie wszystkie elementy eksploatacyjne w samochodzie mają określony i przewidziany przez producenta przebieg, po którym powinny zostać wymienione. Część z tych wymian odbywa się dopiero po przejechaniu 100 000 – 300 000 km i bardzo łatwo o nich zapomnieć lub po prostu je zignorować bo samochód „jeszcze trochę pojeździ”.

Konsekwencje zaniedbań ważnych wymian

W większości przypadków jest to prawda i tak, samochód jeszcze trochę pojeździ. Jednak później nastąpią pewne przykre konsekwencje, a mianowicie:

  • Jak już się zepsuje, to zostaniemy bez samochodu. Ciężkie naprawy mogą trwać kilka do kilkunastu dni, zależnie od ilości pracy jaką obecnie ma warsztat.
  • Poniesiemy duże koszty. To prawda, że przy wymianie również byśmy je ponieśli, jednak wtedy możemy chociaż podjąć decyzję kiedy zdecydujemy się wydać pieniądze. W momencie wystąpienia usterki albo płacimy, albo zostajemy bez samochodu.
  • Uszkodzenie pojedynczej, ważnej części może pociągnąć za sobą uszkodzenie kilku innych, powiązanych elementów. Na przykład zerwanie paska rozrządu „dewastuje” silnik.

Wymiana opon

Opony – ich zaniedbanie prowadzi do pogorszenia odprowadzania wody lub śniegu w konsekwencji czego samochód przestaje trzymać się drogi i bardzo łatwo o poślizg. Złej jakości lub skrajnie zużyte opony mogą też po prostu pęknąć podczas jazdy. Wraz z upływem czasu guma, z której są wykonane, traci elastyczność. Najdłuższy okres, w jakim powinniśmy używać opon, to 10 lat. W zależności od agresywności stylu jazdy może pojawić się konieczność lub zalecenie szybszej wymiany.

Wymianę opon powinniśmy wykonywać najpóźniej co 10 lat.

Wymiana oleju w skrzyni biegów

Olej w skrzyni biegów – większość ludzi zapomina o nim kompletnie, co bywa zabójcze dla skrzyni biegów, szczególnie w samochodach nowych lub tych z automatyczną skrzynią. Wymiana oleju wpływa na poprawę płynności zmiany biegów a także spowalnia zużycie elementów skrzyni. Absolutnie konieczne jest to w przypadku samochodów „w automacie”. Nawet jeżeli producent tego nie przewiduje, to warto dokonać takiej wymiany co około 100 000 km w skrzyniach manualnych i co 60 000 km w skrzyniach automatycznych.

Wymianę oleju w skrzyni biegów powinniśmy wykonywać co 60 000 – 100 000 km, w zależności od rodzaju skrzyni.

Wymiana paska/łańcucha rozrządu

Pasek rozrządu – tak naprawdę to rozrząd napędza cały silnik, pompę wody i kilka innych rzeczy. Robi to za pomocą pasków lub łańcuchów (zależnie od modelu), które przenoszą siłę. Aby dokonać takiej wymiany konieczne jest zdemontowanie wielu elementów, dlatego koszty wynoszą około 1000 zł - w części przypadkach mniej, w innych więcej. Jeżeli na skutek zaniedbania dojdzie do zerwania paska rozrządu lub zmiany miejsca łańcucha, to katastrofa gotowa. W najlepszym wypadku uszkodzimy tłoki silnika, a w najgorszym całą głowicę, korbowody itd.

Wymianę paska rozrządu powinniśmy wykonywać co około 4 lata lub co 100 000 – 300 000 km, zależne od trwałości tego elementu w danym modelu samochodu.

Wymiana płynu hamulcowego

Płyn hamulcowy – w większości układów hamulcowych odpowiada on za przeniesienie naszego nacisku na pedał hamulca, na tłoczki, które dociskają klocki hamulcowe. Jest to układ zamknięty, lecz czasem może dojść do jego uszkodzenia i zmniejszania się poziomu płynu, co może katastrofalnie wpłynąć na czas hamowania. Płyn ten również pochłania wodę i wraz z czasem poziom jej zawartości się podnosi. Jeżeli przekroczy wyznaczony procent, płyn kwalifikuje się do wymiany. W przypadku, gdy to zignorujemy, zbyt duża zawartość wody może doprowadzić do zagotowania się przewodów hamulcowych podczas hamowania.

Wymianę płynu hamulcowego powinniśmy wykonywać co około 2 lata lub co 60 000 km.

Podsumowanie

Część elementów w samochodzie wymaga regularnych wymian co względnie krótki okres czasu. Należą do nich:

  • Olej w silniku i filtr oleju - co 10 000 do 15 000 km.
  • Filtr kabinowy (przeciwpyłowy) - co 15 000 – 20 000 km, lub raz w roku.
  • Nabijanie i odgrzybianie klimatyzacji klimatyzacji - kontrola układu klimatyzacji do 1 rok.
  • Układ hamulcowy – klocki i tarcze hamulcowe – klocki co 20 000 – 30 000km, a tarcze wraz z co drugą wymianą klocków.
  • Akumulator - co 4-5 lat.
  • Filtr powietrza do silnika - co 15 000 – 25 000 km, lub raz w roku.
  • Wycieraczki - przynajmniej 1 raz w roku, a najlepiej co 6 miesięcy.
  • Płyn do spryskiwaczy - przynajmniej 1 raz w roku przed nadejściem sezonu zimowego.

Bardzo ważne części wymagające rzadszej wymiany, to między innymi:

  • Opony - najpóźniej co 10 lat.
  • Olej w skrzyni biegów - co 60 000 – 100 000 km, w zależności od rodzaju skrzyni.
  • Pasek rozrządu - co około 4 lata lub co 100 000 – 300 000 km.
  • Płyn hamulcowy - co około 2 lata lub co 60 000 km.

Zaniedbanie którejkolwiek z nich może doprowadzić do poważnych zniszczeń w samochodzie, a w najgorszym przypadku do wypadku. Warto poświęcić chwilę aby dowiedzieć się, kiedy powinniśmy udać się do serwisu, albo po prostu odwiedzić zaufany warsztat, gdzie mechanik nam wszystko wyjaśni, dokona koniecznych wymian oraz ustali kolejny termin. Koszty okresowej konserwacji i wymian są mniejsze niż te poniesione podczas naprawy, a na pewno kosztują nas mniej nerwów i stresu.