Przejdź do treści
Wczytuję...

Ścieżka nawigacyjna

Start / Blog / Filtr kabinowy z węglem aktywnym - czy warto go wybrać? /

Filtr kabinowy z węglem aktywnym - czy warto go wybrać?

Wiele elementów eksploatacyjnych pojazdu można zamienić ze standardowych na takie o podwyższonej jakości. W większości przypadków jest to zabieg, mający na celu zadbanie o pojazd. A co z zadbaniem o kierowcę i pasażerów? Temu może służyć węglowy filtr kabinowy.

Z tekstu dowiesz się:

Czym jest węglowy filtr kabinowy?

Standardowe filtry kabinowe składają się z poliestrowo-polipropylenowe włókniny zamontowanej na specjalnym plastykowym stelażu ułatwiającym montaż. Do ich standardowych zadań należy wyłapywanie zanieczyszczeń powietrza, które mogłyby się dostać do kabiny.

W przypadku węglowego filtra kabinowego oprócz wspomnianej już włókniny znajduje się panel węgla aktywnego. Taka budowa nie tylko zwiększa wyłapywalność zanieczyszczeń, ale również wiąże gazy szkodliwe dla dróg oddechowych.

Do czego służy filtr kabinowy?

Podstawowym zadaniem filtra kabinowego jest zapobieganie dostawaniu się zanieczyszczeń powietrza do kabiny pojazdu. Ze wszystkich rodzajów filtrów w pojazdach, to oni najczęściej zapominają kierowcy. Wiąże się to ze znacznym obniżeniem komfortu jazdy, a do objawów zużytego lub uszkodzonego filtra kabinowego należą:

  • Nieprzyjemny zapach.
  • Szybko parujące szyby (zwłaszcza w deszczowe dni).
  • Dostawanie się pyłów do kabiny.
  • Zapach ogumienia.
  • Słaba praca nawiewu.

Wielu kierowców obserwuje również u siebie notoryczne kichanie w trakcie jazdy. Nie tylko przyczynia się to do zwiększonej zachorowalności na zapalenia dróg oddechowy, ale w przypadku szybkiej jazdy może być niebezpieczne ­– w końcu kichając, zamykamy na chwilę oczy i właściwie jedziemy na ślepo.

Ile kosztuje filtr węglowy?

Oczywiście, wszystko zależy od konkretnego modelu pojazdu i rozmiarów filtra. Najczęściej są koszty od 60 do 150 złotych za sam produkt. Dodatkowym elementem podbijającym cenę może być niestandardowy kształt filtra lub powłoka polifenolowa.

W drugim przypadku jest ona zabezpieczeniem przed substancjami kancerogennymi (powodującymi raka), które mogłyby się dostać do kabiny pojazdu. Rekomendowana jest osobom, które chorowały lub chorują na raka, lub są w zwiększonej grupie ryzyka ze względu na tego typu choroby w swojej najbliższej rodzinie. Często jest to dodatkowy koszt rzędu 20-50 złotych więcej niż w przypadku standardowego filtra węglowego.

Jak wybrać odpowiedni filtr kabinowy?

W pierwszej kolejności powinniśmy się skupić na filtrach rekomendowanych przez danego producenta samochodu. Łatwo te informacje znaleźć w Internecie wpisując markę i model swojego pojazdu. W ten sposób zyskam garść informacji dotyczących odpowiednich rozmiarów i właściwości, które ma mieć zamówiony przez nas produkt.

To bardzo ważne z dość błahego powodu: źle dopasowany rozmiarowo filtr nie spełnia swojej funkcji. Dodatkowo może się przyczynić do utrudnień w pracy wentylacji i doprowadzić do większego zużycia jej elementów.

W przypadku, gdy chcemy skorzystać z tańszego zamiennika, powinniśmy zgłosić się o pomoc do doświadczonego mechanika. W ten sposób otrzymamy pewne informacje dotyczące tego, czy zamiennik będzie w pełni spełniał swoją funkcję w naszym pojeździe.

Filtry kabinowe wysokiej jakości charakteryzują się idealnym balansem pomiędzy przepustowością powietrza dostającego się do kabiny a wyłapywaniem zanieczyszczeń. Ważnym elementem filtrów są znajdujące się na nim plisy (falowania materiału). Zwracając uwagę na ich wykonanie, przyglądamy się czy nie są naderwane lub pozlepiane ze sobą. Filtry wykonane w ten sposób są najniższej jakości i łatwo przepuszczają większość zanieczyszczeń.

Dodatkowo warto się przyjrzeć, ile plis znajduje się na filtrze i kierować się zasadą: im więcej, tym lepiej. Jest to spowodowane rozszerzoną powierzchnią pochłaniającą w filtrze, dzięki czemu zużywa się on nieco wolniej, ale przede wszystkim wykazuje się znacznie większą skutecznością.

Jakie są zalety filtrów kabinowych z węglem aktywnym?

Filtry kabinowe z węglem aktywnym pomyślane zostały w pierwszej kolejności o potrzebach alergików. Dzięki ich zastosowaniu w pojazdach, znacznie obniżona zostaje ilość alergenów dostających do kierowcy i pasażerów. Dotyczy to zarówno pyłków w okresie wiosennym, jak również niektórych związków gazowych, które również mogą wywoływać reakcje alergiczne.

Drugą nie mniej ważną zaletą filtrów węglowych jest ich szerokie spektrum pochłaniania różnego rodzaju toksycznych związków gazowych –  głównie są to lotne związki siarki i azotu, ale również tlenki węgla, w tym znany wszystkim czad. Ma to ogromne znacznie w momencie, gdy korzystamy z pojazdu głównie w strefie miejskiej.

Godziny spędzone w korkach źle odbijają się na zdrowiu kierowców. Psychicznym, co potwierdzi każdy, kto kiedykolwiek stał w korku, ale w dużej mierze również fizycznym. To właśnie w tych zastojach produkowane są ogromne ilości spalin, które z łatwością przedostają się do kabin pojazdów. Rozwiązaniem tego problemu na większą skalę jest poprawa infrastruktury, ale my kierowcy możemy również zadbać o siebie przy pomocy filtrów kabinowych z węglem aktywnym. Świetnie radzą sobie one z filtrowaniem powietrza z zanieczyszczeń w takich sytuacjach.

Ten typ filtrów polecany jest również osobom, które często przewożą dzieci lub osoby starsze. Te dwie grupy wiekowe są szczególnie narażone na działanie toksycznych gazów, które mogą się przedostawać do kabiny pojazdu. Dotyczy to też wszystkich ludzi po urazach lub chorobach dróg oddechowych, ale to już znacznie rzadsze przypadki.

Jakie są wady filtrów kabinowych z węglem aktywnym?

Zacznijmy od najbardziej przyziemnej wady: ceny. Niestety za jakością tego rodzaju filtrów idą też koszty, które często wynoszą dwu- lub trzykrotność standardowej ceny tego elementu. Wszystko zależy oczywiście od danej marki i modelu auta oraz rozmiarów filtra, które wymagane są do jego prawidłowego montażu. W ekstremalnych przypadkach koszt filtra kabinowego z węglem aktywnym może przekroczyć 500 złotych.

To jednak ekstremum. W większości przypadków ceny te plasują się w przedziale 60-120 złotych. Tutaj jednak pojawia się kolejna wada, czyli zalanie rynku przez tanie podróbki filtrów, które nie spełniają swojej funkcji w należyty sposób. Niektórzy nieuczciwi producenci sprzedają filtry kabinowe „z dodatkiem węgla aktywnego” natomiast w praktyce, jest go za mało, by mógł skutecznie działać. Dlatego w przypadku szukania taniego zamiennika lepiej skontaktować się z zaufanym mechanikiem, który powie gdzie i czego szukać.

Natomiast są firmy, które mają już odpowiednią renomę na rynku i produkują filtry  wysokiej jakości. Należą do nich: Mann&Hummel, Magneti, DeckerMann, Bosch, Fiaam, Wix Filters oraz Aster. Wybierając ich produkty, należy liczyć się z ceną, ale otrzymujemy tak zwanego „pewniaka”.  

Co ile wymieniać filtr kabinowy z węglem aktywnym?

Zarówno standardowe filtry kabinowe, jak i te z węglem aktywnym, powinny być wymieniane co około 10 000 do 20 000 kilometrów. Oczywiście, najdokładniejsze dane znajdują się we wskazaniach producenta, lecz najczęściej wymiana filtrów odbywa się w trakcie okresowego serwisu klimatyzacji, czyli raz do roku.

Warto to robić na koniec zimy, przed rozpoczęciem się sezonu wiosennego. Przede wszystkim ze względu na zwiększoną w tym okresie ilość alergenów unoszących się w powietrzu, ale również dużą ilość wilgotności, która sprzyja rozwojowi wszelkiego rodzaju pleśnią.

Kiedy warto wybrać węglowy filtr kabinowy?

Filtr kabinowy z węglem aktywnym warto wybrać w momencie, gdy naszego samochodu używamy głównie do jazdy po mieście. Znacznie lepiej radzi on sobie z wyłapywanie toksycznych gazów, które dostają się do kabiny pojazdu. Oczywiście, każdy ma swoją odporność, ale jeśli często po staniu w korku boli nas głowa, to warto rozważyć tę opcję.

Dodatkowo jest to ważna część pojazdu wszystkich alergików. Dzięki zamontowaniu go w samochodzie szybko odczuje się równice. W niektórych sytuacjach może być to jedyna opcja, by zachować sprawność prowadzenia pojazdu. Niestety leki przeciwalergiczne mają to do siebie, że upośledzają koncentrację i powodują senność – dlatego nie należy po nich prowadzić pojazdów.

Niezależnie jednak od powodów, jest to rozwiązanie obojętne dla pojazdu, ale znacznie podnoszące komfort jazdy kierowcy. Więc jeśli budżet przewiduje możliwość skorzystania z takiego rozwiązania, to warto z niego skorzystać.