Przejdź do treści
Wczytuję...

Ścieżka nawigacyjna

Start / Blog / Jakie opony wybrać - nowe czy używane? /

Jakie opony wybrać - nowe czy używane?

Jedno z najczęściej przewijających się pytań zadawanych przez właścicieli samochodów dotyczy opon – jakie wybrać: nowe czy używane? Oczywiste jest, że każdy z nas chce zaoszczędzić jak najwięcej, ale i zarazem wybrać najlepszą możliwą opcję. W tym artykule doradzimy, jakie opony wybrać i opiszemy, kiedy tak naprawdę przychodzi czas na ich wymianę. Podpowiemy również, jak dbać o opony. Zapraszamy!

W tym artykule wyjaśniamy:

Kiedy zmienić opony na nowe?

Tutaj odpowiedź wydawałaby się banalna – opony wymieniamy w zależności w zależności od pory roku, na letnie lub zimowe. Druga odpowiedź wiąże się z wiekiem opon – co kilka lat. Jednak nie w każdym przypadku jest to dobre rozwiązanie. Dlaczego? W pierwszym przypadku nie zawsze możliwe jest używanie opon przez cały sezon, ponieważ mogły ulec już zużyciu. Po drugie kierowanie się tylko wiekiem opon też nie jest słuszne – ważniejszy jest przebieg, to on determinuje, do jak dużych uszkodzeń mogło dojść w takcie eksploatacji. Przykładowo – jeżeli nasz przebieg wynosi 10 tysięcy kilometrów – letnie, nowe opony mogą wystarczyć na nawet osiem sezonów. Jeżeli przebieg znacznie wzrośnie, to oczywiste jest, że opony będą w stanie służyć przez mniej sezonów.

Oczywiście wiek opon również jest bardzo ważny. Warto tutaj zasięgnąć rady specjalisty, który dokładnie oceni stan, a przede wszystkim przydatność wiekowych opon. Jeżeli stwierdzi on, że na powierzchni gumy powstały pęknięcia lub w konstrukcji wewnętrznej jakiekolwiek uszkodzenia – zaleci wymianę opon na nowe.

Zmiana opon, a prawo

Warto tu jednak dodać jedną ważną rzecz – przepisy również określają pewną granicę, jeżeli chodzi o zużycie opon. Mowa tutaj o wysokości bieżnika – dopuszczalna wartość wynosi 1,6 mm. Prawda jest jednak taka, że dla naszego maksymalnego bezpieczeństwa nie jest to wystarczająca wartość. Warto przyjąć zasadę 3 mm dla opon letnich oraz 4 mm dla opon zimowych. Pamiętajmy, że te liczby to absolutne minimum. W przeciwnym wypadku elementy bieżnika po prostu nie mają możliwości, aby pracować w sposób prawidłowy. Pamiętajmy o jeszcze jednym ważnym czynniku – o drodze hamowania. Jeżeli ogumienie posiada bieżnik znacznie wyższy niż wartości wyżej wymienione – dystans potrzebny do wyhamowania maleje i to bardzo.

Opony – jak zmierzyć bieżnik?

Mierzenie bieżnika nie jest sprawą trudną – możemy je przeprowadzić samodzielnie. Za dosłownie kilka złotych kupimy służący do tego celu miernik. Urządzenie to przypomina suwmiarkę. Oto jak działa: na dno rowków wprowadzamy linię pomiarową. Na wartości wyznaczającej wysokość bieżnika zablokuje się górna część miernika. Wartość mierzymy we wszystkich rowkach i różnych miejscach na powierzchni opony

Jeżeli nie posiadamy miernika, możemy użyć… monety. Monetą dwugroszową sprawdzimy oponę letnią. Wkładamy ją do zagłębień na powierzchni opony orzełkiem w dół. Opona kwalifikuje się do wymiany, jeżeli widzimy całą koronę. Do sprawdzenia opony zimowej używamy monety pięciozłotowej – należy wymienić oponę, jeśli wewnętrzny krążek nie chowa się w rowkach.

Jeżeli nie ufamy pomiarom dokonywanych samodzielnie – zawsze możemy skorzystać z pomocy profesjonalisty. Tutaj wartości pomiarów będą najdokładniejsze, a my zyskamy pewność, co do bezpieczeństwa.

Opony używane – na co zwracać uwagę?

Z zakupem używanych opon wiąże się pewno ryzyko – bardzo często decydujemy się na dany zakup skuszeni atrakcyjną ceną i zapewnieniami sprzedającego, że opony są bez zarzutu. Po zakupie może pojawić się problem i okazuje się, że jednak opony dopiero po montażu ukazują swoje wady, których nie dostrzegliśmy wcześniej. Na pierwszy rzut oka ciężko ocenić realny stan opon – nawet te, które wyglądają na idealne, mogą posiadać wiele uszkodzeń. Przed zakupem takich opon warto sięgnąć po radę eksperta – on z pewnością stwierdzi, czy dane opony nie będą się ślizgać, czy wydłużać dystansu potrzebnego do wyhamowania. Na jakie elementy zwracamy uwagę podczas zakupu opon używanych? Oczywiście na wiek opon, zużycie bieżnika oraz zawartość kompletu (aby opony na danej osi były bliźniacze). Wiek opony możemy ocenić za pomocą oznaczeń, które znajdują się z boku. Żywotność opon szacuje się na około 6 lat.

Warto zwrócić uwagę na czas użytkowania, ale warto pamiętać o ważnej rzeczy: to, że opona jest „prawie” nowa, wcale nie musi świadczyć o jej dobrym stanie. Przecież, jeżeli taka opona ma za sobą bardzo długi dystans, to oczywiste jest, że może być już w znacznym stopniu zużyta.

Opony używane czy nowe tanie?

Jeżeli uda nam się znaleźć niezużyte opony w świetnym stanie, ale używane – możemy uznać je za pełnowartościowe, a ilość gotówki pozostającej w naszym portfelu jest znacząca. Trzeba tutaj jednak pamiętać, jak wspomniano wyżej, o możliwych wadach ukrytych. I właśnie ze strachu przed uszkodzeniami, których niedoświadczone oko może nie dostrzec, posiadacze aut decydują się na drogie nowe opony.

Tutaj jednak pojawia się jeszcze trzecia opcja – zakup opon nowych, ale producenta, który produkuje tańsze modele. Duża część ekspertów rekomenduje właśnie takie rozwiązanie. Przy wyborze opon, które nie są „markowe”, ale nowe zyskujemy pewność, że nie są zużyte i nie mają ukrytych wad, jak to może mieć miejsce w przypadku opon używanych. Część osób twierdzi, że nawet opony nierenomowanej firmy, ale nowe będą się lepiej sprawdzały w trakcie użytkowania i zapewnią większe bezpieczeństwo niż u opony używane. Inni są z kolei zdania, że nie ma sensu wydawać pieniędzy na „gorszego” producenta. Jak sprawdzić kto ma rację? Oczywiście, najlepiej byłoby przetestować dane komplety, te, nad których kupnem się wahamy

Wniosek jest prosty – wybór zależy od konkretnego przypadku – nie ma jednoznacznej odpowiedzi, która w 100% wskazywałaby na zwycięzcę.

Opony nowe czy używane, a bezpieczeństwo

Tutaj poruszamy najważniejszą kwestię w kontekście opon. To właśnie na bezpieczeństwo musimy zwracać największą uwagę. Warto pamiętać o tym, że każda opona, nawet z najwyższego pułapu cenowego i od najlepszego producenta zużywa się po około 5 – 7 latach, w zależności od sposobu użytkowania. Dlatego tak bardzo ważne sprawdzanie daty produkcji przy zakupie opon używanych. Należy tutaj znowu poruszyć kwestię różnicy w drodze hamowania: używana opona letnia potrzebuje 2 – 4 metrów więcej od opony nowej do zatrzymania się na suchej powierzchni, ma mokrej – ok. 6 m. Dobrze byłoby, gdybyśmy mieli możliwość odbycia jazdy próbnej przed ostatecznym wyborem opon – tylko w taki sposób zweryfikujemy zapewnienia sprzedawcy o właściwościach danego kompletu opon.

Opony – jak o nie dbać?

Odpowiednie dbanie o opony gwarantuje nie tylko większe bezpieczeństwo i komfort, ale również przedłuża ich trwałość. Dlatego warto postępować według kilku zasad, dzięki którym stan naszych opon będzie bez zarzutu.

Oto kilka wskazówek przedłużających trwałość opon:

  • Należy regularnie kontrolować ciśnienie w oponach – szczególnie zimą.
  • Jak wspomniano wcześniej – stan bieżnika jest niezmiernie ważny. Pomiar wysokości bieżnika dużo mówi nam o zużyciu opon.
  • Na trwałość i ślady zniszczenia opon ogromnie wpływa styl naszej jazdy. Nadmierna prędkość, gwałtowne hamowanie, nagłe przyspieszanie, nieostrożne pokonywanie zakrętów – przy takim postępowaniu ogumienie zużywa się w ekspresowym tempie.
  • Warto wspomnieć o pojazdach z silnikami o większej mocy, gdzie moment obrotowy jest wyższy. Oczywiście to od kierowcy najwięcej zależy, ale ogólnie w przypadku takich pojazdów szybciej dochodzi do zużycia opon.
  • Należy również zadbać o prawidłowe wyważenie kół. W przypadku problemów warto udać się do zakładu wulkanizacyjnego.
  • Jeżeli opona wymaga naprawy – nie podejmujmy się tego zadania samodzielnie. Specjalista wie, jakich procedur przestrzegać w trakcie montażu i demontażu, sprawdzi, czy opona spełnia wszystkie wymogi producenta itp.
  • Jeżeli stwierdzimy, że opony nadają się do wymiany – robimy to bezzwłocznie.
  • Warto pamiętać o odpowiednim przechowywaniu opon, jeżeli nie są aktualnie używane (z dala od promieni słonecznych, substancji chemicznych, w suchym miejscu).
  • Warto regularnie sprawdzać stan kapturka i zaworów.

Zakup opon – różnice w cenach

To, jakie opony wybierzemy, zależy tylko od nas. Czy opłaca się kupić nowe, drogie opony jednej ze znanych marek? Jest kwestia sporna, a każdy z ekspertów ma swoje zdanie na ten temat. Jeżeli wybierzemy opony używane lub nowe, ale tzw. ekonomiczne, zaoszczędzimy sporo gotówki. Używane opony można kupić już za 300 – 500 zł, podobnie jak opony klasy ekonomicznej (komplet). Za komplet opon klasy premium zapłacimy ok. 1100 – 1500 zł. Różnice w cenach są znaczne. Zdania na temat wyboru opon są podzielone i nie ma jedynego, dobrego rozwiązania dla wszystkich.

W razie wątpliwości lub jakichkolwiek problemów z oponami zapraszamy do naszego warsztatu. Pomożemy i doradzimy w każdej sprawie!