Przejdź do treści
Wczytuję...

Ścieżka nawigacyjna

Start / Blog / Sezonowa wymiana opon - co warto o niej wiedzieć? /

Sezonowa wymiana opon - co warto o niej wiedzieć?

Dla właścicieli samochodów wiosna to również czas, w którym należy pomyśleć o zmianie opon z zimowych na letnie. Wbrew pozorom nie jest to tak prosta i banalna czynność, jak mogłoby się nam wydawać. Zaczynając od wyboru rodzaju samej opony, przez ocenę jej stanu, aż po sam montaż. Pośpiech przy wymianie opon jest niewskazany. W sezonie letnim warto odczekać, aż pogoda będzie stabilna, by uniknąć niepotrzebnych, stresujących sytuacji takich jak poślizg czy spowodowanie wypadku. W jakim więc dokładnie miesiącu należy zabrać się za wymianę oraz na co zwrócić uwagę? Odpowiedzi na te oraz parę innych pytań, znajdziecie w tym artykule.

Z tekstu dowiesz się o:

  1. Jaka jest różnica między oponami zimowymi, a letnimi?
  2. Rodzaje opon samochodowych
  3. Dlaczego tak ważna jest wymiana opon?
  4. Kiedy należy wymienić opony?
  5. Gdzie możemy wymienić opony?
  6. Ile trwa i jaka jest cena wymiany opon?
  7. Jak stwierdzić, że opony nadają się do wymiany?
  8. Czy opłaca się inwestować w opony całoroczne?
  9. Konsekwencje nieprawidłowej wymiany opon

Jaka jest różnica między oponami zimowymi, a letnimi?

Produkowane aktualnie opony do samochodów, nie bez powodu zostały podzielone na sezony. Opony zimowe mają zupełnie inny skład materiału, z którego są wykonane, niż opony letnie. Jest to podstawowa różnica, która je dzieli. Drugą rzeczą jest typ bieżnika, w jaki dana opona została wyposażona. W zależności od panujących warunków atmosferycznych nawierzchnia, po której prowadzimy pojazd, nagrzewa się lub chłodzi. Ma to wpływ na przyczepność opon. Te letnie wykonane muszą być z takiego materiału, który zapewni “przyklejenie” się do nawierzchni. Dzięki temu samochód będzie bardziej stabilny i umocowany do jezdni, co może zapobiec wielu wypadkom. Pod wpływem ujemnej temperatury, opona letnia zaczyna twardnieć, a co za tym idzie, całkowicie traci przyczepność.

Zupełnie odwrotnie rzecz ma się przy oponach zimowych. Ich skład jest dobrany tak, by temperatura ujemna nie stanowiła problemu i opony nie twardniały. Inny jest również rodzaj bieżnika. Ten w “zimówkach” będzie znacznie głębszy, by mógł poradzić sobie ze śniegiem czy błotem. W sytuacji, kiedy nie wymienimy opony zimowej na letnią, guma z której wykonana jest taka opona, zacznie robić się coraz bardziej miękka pod wpływem wyższych temperatur. Doprowadzi to do szybkiego zużycia się opony i niepotrzebnych kosztów związanych z jej wymianą.

Rodzaje opon samochodowych

Ważnym czynnikiem, który wpływa na decyzję przy wyborze odpowiednich opon jest jej jakość. Dzięki niej możemy określić, jak długo posłuży nam dany rodzaj opon, jaka jest ich wytrzymałość. Aktualnie na rynku mamy do wyboru trzy modele opon. Są to:

  • model ekonomiczny - najtańszy produkt na rynku. Są dopuszczone do sprzedaży, ponieważ spełniają europejskie warunki jakości, jednak nie są najlepszym wyborem. Podczas jazdy na takich oponach poziom hałasu, który wytwarzają, będzie spory.
  • model średni - jak sama nazwa wskazuje jest to coś w rodzaju pogodzenia w miarę dobrej jakości, z przyzwoitą ceną.
  • model premium - opony z tego modelu mają przede wszystkim niesamowitą przyczepność do jezdni. Zawdzięczają ją nowatorskiej mieszance materiałów, z których są wykonane. Oprócz tego są bardzo trwałe i ich zużywanie się trwa o wiele dłużej, niż opon z innych modeli.

Dlaczego tak ważna jest wymiana opon?

W przypadku wymiany opon z letnich na zimowe, odpowiedź na pytanie dlaczego należy wykonać taki zabieg, jest dość oczywista. Zapobiega to wielu wypadkom drogowym oraz zdecydowanie ułatwia jazdę w trudnych warunkach. Dla przykładu, samochód wyposażony w opony letnie, nie miałby najmniejszych szans przy podjeździe na stromy, oblodzony pagórek. Koła kręciłyby się w miejscu, zacierając bieżnik, a samemu pojazdowi groziłoby stoczenie się w dół.

Nie każdy jednak rozumie, dlaczego tak samo ważna jest zmiana opon zimowych na letnie. Jak już wyżej wspomniano, te dwa rodzaje opon są zbudowane z zupełnie innej mieszanki materiałów. W letnie dni opona zimowa “topiłaby się” na rozgrzanym asfalcie, czego konsekwencją byłoby jej odkształcenie oraz starcie się bieżnika, co może doprowadzić do wypadku. Kiedy długość bieżnika zejdzie poniżej 1,6 mm i zostanie to stwierdzone podczas kontroli drogowej, kierowca prowadzący takie auto może spodziewać się mandatu. Jeszcze gorszym scenariuszem jest sytuacja, kiedy spowoduje on wypadek. Wtedy wyciągane są również konsekwencje prawne.

Kiedy należy wymienić opony?

Przez kapryśną pogodę, która wiosną i jesienią bardzo często ulega zmianie, ciężko jest dokładnie stwierdzić, w którym miesiącu należy zabrać się za wymianę opon. Najczęstszym wskaźnikiem podawanym przez ekspertów jest przekroczenie przez temperaturę 7 stopni Celsjusza. Działa to zarówno w sezonie letnim jak i zimowym. Jednak i tutaj należy podejść do tematu na spokojnie. Doskonale wiemy, iż wiosny w Polsce bywają podchwytliwe i kiedy jednego dnia mamy pełne słońce i 14 stopni, kolejnego mogą pojawić się śnieg i przymrozki. Kiedy więc najlepiej zmienić opony? Najważniejszą rzeczą przy wyborze tego momentu jest zdrowy rozsądek i doświadczenie. Nie stanie się nic złego, jeśli odczekamy do tych pewnych, ciepłych dni. Opony zimowe będą dobrze służyć i nie stanowić zagrożenia nawet przy 17 stopniach Celsjusza. Polecane jest sprawdzanie pogody z rzetelnych źródeł i obserwowanie stanu dróg.

Gdzie możemy wymienić opony?

Usługę wymiany opon oferuje parę zakładów. Może być to zwykły warsztat samochodowy, który wyposażony jest w odpowiedni sprzęt. Kolejnym miejscem będzie serwis wulkanizacyjny. Najmniej popularnym jest specjalny namiot, stawiany w celu szybkiej wymiany kół. Cała operacja zmiany opon jest czynnością prostą i nie ma znaczenia, do którego z powyższych punktów się udamy. Część kierowców wymienia opony w swoich autach samodzielnie. Osoba, która nie zna się na rzeczy, powinna zawieźć samochód specjalistom.

Ile trwa i jaka jest cena wymiany opon?

Czas wymiany opon uzależniony jest przede wszystkim od tego, jaką metodę wybierze mechanik. Jeśli w warsztacie, do którego przywieźliśmy nasze auto jest podnośnik, operacja nie powinna zająć więcej niż 40 minut. Znaczenie też ma samo doświadczenie, które posiada osoba przeprowadzająca wymianę. W sezonie wiosennym do wymiany kół ustawia się długa kolejka samochodów. W takich sytuacjach pracownicy warsztatu często decydują się na “ręczną” wymianę opon, za pomocą lewarka i siły własnych mięśni. W tym przypadku, czas wymiany będzie wynosił około 60 minut.

Jeżeli chodzi zaś o cenę wymiany opon, kwoty w największych miastach Polski wahają się między 80 zł, a 120 zł. Dużo jednak zależy od tego, jak oblegany jest warsztat oraz jaką renomę posiada.

Jak stwierdzić, że opony nadają się do wymiany?

W teorii wymianę opon powinno powtarzać się co 5 lat. Jednak czasem opony zużywają się o wiele szybciej. Jednym z kryteriów, które pozwala nam określić stan opony jest głębokość bieżnika. Według przepisów opona letnia powinna zostać zmieniona, kiedy głębokość bieżnika zmniejszy się do 1,6 mm. W przypadku opony zimowej będzie to 4,5 mm. Istotną rzeczą jest również wiek. Na wskutek użytkowania guma, z której wykonana jest opona zaczyna twardnieć, przez co traci przyczepność z nawierzchnią. Zaniepokoić powinna nas również jakakolwiek wypukłość czy bąbel, który nagle pojawi się na kole.

Czy opłaca się inwestować w opony całoroczne?

Kiedy zastanawiamy się nad inwestycją w opony całoroczne, najważniejszym czynnikiem, którym powinniśmy się kierować jest klimat, w którym samochód będzie używany. Równie istotną rzeczą jest ilość kilometrów, które kierowca ma zamiar pokonywać. Jeśli odległości te będą duże, opony całoroczne mogą zużyć się o wiele szybciej niż przewiduje to producent. Jednak dzięki długoletnim badaniom i próbom, opony całoroczne dostępne na rynku są coraz lepszej jakości. Brane jest tutaj pod uwagę zachowanie opony na różnych nawierzchniach oraz w różnych temperaturach powietrza. Padają głosy, iż opony całoroczne są odpowiednikiem zimowych opon, produkowanych za granicą. Może to świadczyć o tym, iż taki rodzaj opony ma więcej cech i właściwości opony zimowej niż letniej.

Konsekwencje nieprawidłowej wymiany opon

Zdarzają się sytuacje, kiedy świeżo wymienione opony zaburzają komfort i przyjemność jazdy. Dzieje się tak ze względu na wiele różnych czynników. Poniżej wymienione zostało kilka z nich.

  • Bąbel widoczny na nowej oponie. Tego rodzaju wybrzuszenie pojawia się na starej oponie, kiedy warstwa gumy nie jest już tak elastyczna. Jeżeli zauważymy taki mankament w nowej oponie, należy oddać ją na gwarancję i w zamian dostać nową. Powodem, przez który nowa opona posiada owo wybrzuszenie, może być na przykład błąd przy produkcji.
  • Zjeżdżanie samochodu na bok przy wyprostowanych kołach. Może być to efektem nierównego wytarcia opon, które wynika z źle ustawionej geometrii lub usterki w zawieszeniu auta. Taki pojazd nie będzie jechał prosto i stabilnie.
  • Drganie kierownicy podczas jazdy. Takie wibracje może wywoływać wybrzuszenie, o którym mowa była powyżej. Jest również możliwość, iż koła zostały źle wywarzone lub zostały one nieprawidłowo przeprowadzone.
  • Szum dochodzący z zewnątrz. Każda opona podczas jazdy wywołuje pewien hałas, który możemy określić jako szum. Nawet jeśli są to nowe opony, mogą wydawać one dźwięk. Natężenie hałasu, który wydobywa się spod opon, opisane jest przez producenta opon. Jeśli jednak zakupiliśmy opony o niskim wskaźniku hałasu, a podczas jazdy słyszymy ten dźwięk wyraźnie, może to oznaczać awarię łożyska lub ocieraniem się o coś felgi.
  • Nierównomiernie zużywający się bieżnik. Takie zdarzenie jest efektem braku poprawnego ustawienia geometrii w samochodzie. Jeżeli na zmianę tej geometrii wpłynęła jakaś usterka, należy sprawdzić zawieszenie. To prawdopodobnie tam odnajdziemy przyczynę.