Przejdź do treści
Wczytuję...

Ścieżka nawigacyjna

Start / Elektryka samochodowa /

Elektryka samochodowa

Jeżeli w Twoim samochodzie wystąpił problem z elektryką – zapraszamy do naszego serwisu. Przy tego typu awariach szczególnie ważne jest znalezienie rzetelnego specjalisty – elektromechanika, który posiada duże doświadczenie. W poniższym artykule opisujemy kilka najczęstszych usterek związanych z układem elektrycznym w samochodach. Takie problemy są powszechne i zdarzają się bardzo często. Sprawdź, jaki może być powód awarii występującej w obrębie elektryki samochodowej!

W naszym zespole pracują profesjonaliści, którzy zdążyli zdobyć ogromne doświadczenie przy naprawach układów elektrycznych w samochodach. Gwarantujemy dokładną diagnozę i szybkie znalezienie przyczyny awarii, a także sprawne usunięcie usterki. Bezpieczeństwo i zadowolenie klienta zawsze stawiamy na pierwszym miejscu. Odwiedź AutoSzpital – nasi pracownicy uporają się z każdą elektryczną usterką – niezależnie od powodu jej wystąpienia.

W tym artykule przeczytasz:

Instalacje elektryczne w samochodach

Ze względu na bogate wyposażenie i ogromną liczbę funkcji w nowoczesnych samochodach nikogo nie powinien dziwić fakt, że instalacje elektryczne są dziś niezwykle rozbudowane. Warto jednak pamiętać, że główny układ, czyli schemat blokowy praktycznie przez cały okres rozwoju motoryzacji działa na takich samych zasadach. To wciąż akumulator wraz z alternatorem są odpowiedzialne za energię, która dostarczana jest do innych części samochodu. Podobnie jest z wartością napięcia – ona również pozostaje bez zmian, czyli 12 V dla samochodów osobowych i motocykli oraz 24 V w przypadku autobusów oraz większych pojazdów.

Podstawowe elementy instalacji elektrycznej:

  • Układ zasilania (źródło energii), czyli akumulator, który magazynuje energię elektryczną oraz alternator. Zasada działania alternatora opiera się na zmianie energii mechanicznej w prąd przemienny; jest on odpowiedzialny za ciągłą dostawę prądu.
  • Odbiorniki, czyli przykładowo rozrusznik, układ zapłonowy, oświetlenie i wiele innych.
  • Elementy instalacyjne (między innymi bezpieczniki i złącza).
  • Przewody pogrupowane w wiązki.

Instalacje jednoprzewodowe oraz instalacje dwuprzewodowe

Instalacja jednoprzewodowa jest obecnie najczęściej wykorzystywanym układem w samochodach osobowych. W przypadku takiego układu dodatni biegun akumulatora połączony jest z odbiornikami, a ujemny z metalowymi elementami nadwozia i podwozia, czyli z tzw. masą pojazdu. Zaletą tego rozwiązania jest prostota, a także cena – instalacja jednoprzewodowa jest najtańszym układem. Do dostarczenia energii odbiornikom służy tylko jeden przewód, dlatego też układ ten nie może być stosowany w przypadku pojazdów, których zadaniem jest przewóz niebezpiecznych ładunków, z których może rozlać się ciecz (np. paliwo).

Aby zapewnić bezpieczeństwo, w takich pojazdach stosuje się instalacje dwuprzewodowe izolowane od masy. W takich układach każdy odbiornik zasilany jest za pomocą dwóch przewodów. Nowsze pojazdy posiadają większą ilość części wykonanych z tworzyw sztucznych, przez co nie mogą być one wykorzystane jako przewodniki obwodu masowego; dlatego też część obwodów instalacji jest wykonana w standardzie dwuprzewodowym (pomiędzy elementami nadwozia, pomiędzy silnikiem a nadwoziem wykorzystuje się łączące przewody masowe, które umożliwiają pewne połączenie).

Układy elektryczne niezwykle awaryjne

Awarie dotyczące układów elektrycznych występują bardzo często. To jedne z najczęściej zgłaszanych typów usterek w samochodach. Konstrukcja układów elektrycznych jest bardzo skomplikowana i złożona, dlatego też przyczyn awarii może być bardzo dużo. Najważniejsze jest to, aby w razie problemów z elektryką działać szybko. Jeżeli zauważymy niepokojące objawy – nie bagatelizujmy problemu. Nie odkładajmy wizyty u doświadczonego specjalisty, który szybko postawi diagnozę i usunie przyczynę usterki. W naszym serwisie często spotykamy się z awarią czujników, usterką centralnego zamka, a także z nieprawidłowo działającym alternatorem.

Instalacja elektryczna – korozje, awarie termiczne, usterki mechaniczne

Awarie instalacji elektrycznych w samochodach, w zależności od natury dzielą się na korozyjne, mechaniczne oraz termiczne. Niezależnie od podłoża problemu skutki będą podobne – przerwanie obwodu elektrycznego, niekontrolowane przebicia czy zwarcia. Bardzo ważne jest ustalenie dokładnego charakteru usterki wraz z dokładnym znalezieniem jej na zewnątrz lub wewnątrz niedziałającego odbiornika.

Najłatwiejsze do naprawienia są awarie wynikające z korozji – warto pamiętać, że tego typu usterkom można skutecznie zapobiegać poprzez częstą konserwację. Na takie awarie narażone są m.in.: zaciski kabli i połączenia wtykowe, połączenie ujemnego bieguna akumulatora z nadwoziem lub masą, oprawy żarówek. Tego typu usterki spowodowane są przez procesy chemiczne lub elektrochemiczne, w wyniku których powierzchnie kontaktowe ulegają niszczeniu. Konieczne jest szybkie usunięcie „wżerów”, aby korozja nie zajęła większego obszaru, gdyż wtedy naprawa będzie bardzo kosztowna, a uszkodzenia będą poważniejsze. Ważne jest również nałożenie preparatu, który zapobiegnie w przyszłości i zabezpieczy dane części pojazdu przed rdzą.

Jeżeli chodzi o awarie termiczne i termochemiczne – ich przyczyną może być przekroczenie dopuszczalnej temperatury pracy odbiorników lub to, że praca urządzeń o charakterze grzejnym była zbyt długa (konsekwencją może być przerwanie przewodów). Powodem nadmiernego nagrzewania może być niedostateczne chłodzenie oraz zbyt duże napięcie.

Usterki mechaniczne mogą powstawać wskutek:

  • błędów montażowych (mogą zdarzyć się podczas naprawy),
  • drgania nadwozia, które powstaje w trakcie ruchu pojazdu,
  • zużywania ruchomych połączeń elektrycznych.

Awaria alternatora

Jedną z najłatwiejszych do zdiagnozowania usterek alternatora jest widoczne gołym okiem pęknięcie obudowy. Objawy takiej usterki to zanik prądu ładowania oraz hałasy. Czasami powodem takiego stanu rzeczy jest woda z kałuż, która dostaje się do komory silnika, nagłe schładza obudowę alternatora, doprowadzając do jej pęknięcia. Innym rodzajem awarii jest zużycie łożysk wałka wirnika – w takim przypadku będzie słyszalny hałas, a wycie będzie nasilać się wraz z obrotami. Z tego typu awarią nie należy zwlekać – może dojść do zablokowania alternatora, zerwania paska klinowego (a nawet do jego wkręcenia się w pasek rozrządu i jego zerwanie). Jeżeli wystąpił zanik prądu ładowania lub spadek – prawdopodobnie doszło do uszkodzenia regulatora napięcia lub zużycia szczotek.

Jeżeli chodzi o naprawę alternatora, to jest ona możliwa w przypadku, w którym awarii uległa tylko jego część – przykładowo, regulator napięcia. Jeżeli problemów jest więcej lub mowa o alternatorze z pojazdu o dużym przebiegu – warto pomyśleć o regeneracji. Zapewni ona sprawne działanie tego elementu przez bardzo długi okres. Regeneracja polega na rozłożeniu alternatora na części pierwsze oraz przywrócenie mu pierwotnej sprawności. Montuje się nowe łożyska i szczotki, a obudowa jest poddawana procesowi szkiełkowania lub piaskowania.

Awaria rozrusznika

Bardzo częstym problemem jest brak reakcji po przekręceniu kluczyków w stacyjce lub po naciśnięciu przycisku startera. Jeżeli wykluczymy nadmiernie rozładowanie akumulatora, to jedną z przyczyn może być przerwany główny przewód do rozrusznika. Warto również zwrócić uwagę na wszystkie styki i podłączenia w układzie rozruchowym. Inną możliwą przyczyną usterki jest uszkodzenie uzwojeń elektromagnetycznego wyłącznika. Jeżeli rozrusznik nie reaguje, ale słyszymy metaliczny odgłos – być może mamy do czynienia z nieprawidłowo działającym elektromagnesem. Innym powodem takiej usterki może być brak styku szczotek z komutatorem lub zużyte szczotki.

Pozostałe usterki związane z rozrusznikiem to m.in.:

  • usterka zębnika na połączeniu z kołem zamachowym,
  • wyłamane zęby bendiksu,
  • uszkodzenie widełek układu sprzęgającego,
  • awaria zespołu sprzęgającego
  • nadpalone styki w elektromagnesie,
  • zniszczona tuleja w zespole sprzęgającym.

Podobnie, jak w przypadku alternatora – rozrusznik również może być poddany procesowi regeneracji. Po demontażu rozrusznika z pojazdu, mechanik przeprowadza szczegółową diagnostykę i określa dokładną przyczynę problemu. Może dokonać oceny organoleptycznej, wykonuje pomiary za pomocą miernika, sprawdza działanie włącznika elektromagnetycznego. Następnym krokiem jest rozbiórka rozrusznika na poszczególne części. Konieczne jest oczyszczenie obudowy oraz elementów rozrusznika. W razie potrzeby wymieniane są szczotki węglowe, a komutator wirnika jest szlifowany i toczony, czasami sam wirnik musi zostać wymieniony, podobnie jak tulejki i łożyska – montuje się je za pomocą prasy. Po sprawdzeniu i wymianie wszystkich wadliwych części alternator jest składany i sprawdzany. Na zregenerowany rozrusznik z reguły udzielana jest gwarancja.

Problemy z elektryką w samochodzie – nie bagatelizuj problemu

Nie sposób wymienić wszystkie możliwe usterki związane z elektryką samochodową – jest ich naprawdę dużo. Bardzo często kierowcy nie są w stanie samodzielnie znaleźć dokładnej przyczyny awarii, a szybkie zdiagnozowanie problemu może uchronić samochód przed jeszcze większymi uszkodzeniami. Tego typu usterek kierowcy z reguły nie są w stanie samodzielnie usunąć. Przykłady? Jeżeli doszło do usterki zamka centralnego – być może uszkodzone zostały siłowniki, które trzeba wymienić na nowe (konieczne jest wtedy rozebranie drzwi). W przypadku awarii czujników (uszkodzenia mechanicznego lub zwarcia) konieczna będzie wymiana danego czujnika na nowy. Naprawa będzie możliwa tylko wtedy, jeżeli doszło jedynie do uszkodzenia przewodu lub wtyczki czujnika. Czasami konieczna jest wymiana lub naprawa wiązki elektrycznej – już samo zlokalizowanie takiej usterki może być bardzo trudne.

Jeżeli masz jakikolwiek problem z układem elektrycznym – odwiedź nasz serwis. Niezależnie od tego, czy doszło do korozji, uszkodzeń mechanicznych, termicznych, awarii alternatora, rozrusznika, czy innej części układu – znajdziemy dokładny powód problemu i szybko usuniemy przyczynę awarii. Nasi mechanicy mają ogromne doświadczenie w tego typu usterkach, ponieważ mają z nimi do czynienia praktycznie każdego dnia. Zapraszamy do kontaktu.