Przejdź do treści
Wczytuję...

Ścieżka nawigacyjna

Start / Naprawa skrzyni biegów - manualnej i automatycznej /

Naprawa skrzyni biegów - manualnej i automatycznej

Kupując samochód często poza dylematem w wyborze silnika pojawia się również niepewność co do tego, jaką skrzynię biegów wybrać. Faktem jest jednak, że tak jak każdy inny element eksploatacyjny, skrzynia biegów również może ulec zużyciu (bez względu na swój rodzaj). Serwis AutoSzpital oferuje naprawę zarówno skrzyń manualnych jak i automatycznych. Posiadamy ogromne doświadczenie w pracy z tego rodzaju podzespołami. Ciągle się kształcimy i doskonalimy swoją praktykę, dzięki czemu potrafimy sprostać nawet najtrudniejszym naprawom, bez względu na model i wiek samochodu.

Wymontujemy skrzynię manualną lub automatyczną, wymienimy uszkodzone części i podzespoły w zależności od tego, jaki będzie stopień ich zużycia, a następnie zamontujemy i zaadaptujemy przekładnię, aby była gotowa do jazdy. Działamy pewnie, szybko i zawsze w pełni profesjonalnie. Korzystamy tylko z części zamiennych od zaufanych dostawców, dzięki czemu zyskujemy pewność, że będą one w pełni kompatybilne z pojazdem i nie ulegną awarii po krótkim czasie użytkowania. Nasz doskonale wyposażony warsztat jest w stanie obsłużyć każdą naprawę, dzięki czemu odznaczamy się uniwersalnością oraz perfekcjonizmem.

Z tekstu dowiesz się o:

Czym jest i jak działa skrzynia biegów?

Naprawa skrzyni manualnej

Jak poprawnie używać automatycznej skrzyni biegów?

Naprawa skrzyni automatycznej

Czym jest i jak działa skrzynia biegów?

Skrzynia biegów, bez względu na zastosowaną technologię, ma za zadanie dostosować moment obrotowy do warunków jazdy i optymalnie wykorzystać moc silnika. Drugim jej zadaniem jest umożliwienie wrzucenia biegu wstecznego. W obecnym zastosowaniu funkcjonują różne rodzaje skrzyń, lecz my skupimy się na dwóch:

  • automatycznych;
  • manualnych.

Cała wykonywana praca opiera się na efektywnym wykorzystaniu momentu obrotowego poprzez pary kół zębatych. Zależnie od typu skrzyni najczęściej występuje w środku sześć par kół zębatych oraz wałki. Każda para kół odpowiada za osobny bieg. Synchronizatory służą łączeniu ze sobą kół zębatych i wyrównywaniu ich różnej prędkości. Podczas zmiany biegów następuje przełączenie pomiędzy parami kół.

Naprawa skrzyni manualnej i typowe usterki

Do typowych usterek manualnej skrzyni biegów możemy zaliczyć uszkodzenie jednego lub kilku łożysk. Nadchodzącą lub postępującą awarię można zauważyć poprzez występowanie charakterystycznego buczenia lub szumienia. Jeżeli zauważysz taki objawy w swoim samochodzie, czym prędzej udaj się do zaufanego serwisu. W serwisie AutoSzpital dokonamy wymiany wszystkich łożysk, dzięki czemu nie dojdzie do pogłębienia lub nawrotu awarii. Problem ten występował często w skrzyniach M20 i M32 produkcji General Motors, między innymi w modelach Opla czy Alfy Romeo.

Innym charakterystycznym objawem niepoprawnie działającej skrzyni, jest występowanie trudności w zmianie biegów oraz nietypowo głośna praca. Na początku uszkodzeniu ulegają łożyska. Jeżeli w porę kierowca uda się do dobrego serwisu, to być może uda się uniknąć powstania szkód na tyle dużych, że wymiana będzie nieopłacalna.

Jakie praktyki niszczą skrzynię biegów?

Skrzynie manualne w przeszłości uznawane były za prawie niezniszczalne i bezawaryjne. Aby jednak taka praca była możliwa, to przede wszystkim skrzynia nie może posiadać wad fabrycznych. Niewłaściwe praktyki podczas jazdy również mogą zmniejszyć żywotność elementów.

  • Mówimy tutaj między innymi o przegrzewaniu skrzyni, czyli zbyt długiej jeździe na wysokich obrotach. Wielokrotne powtarzanie takiej praktyki może doprowadzić do konieczności wymiany łożysk.
  • Nie bez znaczenia pozostaje również wymienianie oleju w skrzyni pomimo faktu, że większość producentów deklaruje brak takiej konieczności. Stary olej ma jednak ogromny wpływ dla smarowania wszystkich ruchomych trybów pracujących w skrzyni.
  • Szkodliwą praktyką jest również trzymanie ręki na gałce zmiany biegów. Nawet minimalne ciągnięcia lub odpychania gałki powodują powstawanie naprężeń przekładni.
  • Jazda na półsprzęgle i wbijanie biegów bez wciśniętego do końca sprzęgła uszkadzają przekładnię i skracają cykl życia łożysk.

Objawy uszkodzonej manualnej skrzyni biegów

Jeżeli w jakimkolwiek momencie jazdy zaniepokoją cię jakieś objawy związane ze zmianą biegów, to niezwłocznie powinieneś udać się do doświadczonego warsztatu. Kiedy pojawiają się łatwo dostrzegalne oznaki to znaczy, że pierwsze szkody zostały już poczynione. Jeżeli jednak nasza reakcja będzie odpowiednio szybka, to możliwe jest uniknięcie jeszcze większych kosztów.

Do niepokojących objawów uszkodzenia manualnej skrzyni biegów możemy zaliczyć:

  • zgrzytanie podczas wrzucania biegu
  • pukania, stuki i piski podczas zmiany biegów
  • luźny drążek zmiany biegów
  • wycie z okolic skrzyni podczas przyspieszania lub hamowania

Jak poprawnie używać automatycznej skrzyni biegów?

Od wielu lat istnieje w Polsce raczej negatywny sentyment w stosunku do automatycznych skrzyń biegów. Uważane są one za bardziej awaryjne, mniej trwałe i dużo droższe w naprawie, niż skrzynie manualne. Technologia, która wykorzystywana jest dziś do tworzenia przekładni automatycznych, ma jednak niewiele wspólnego z tą, wokół której narosły takie mity. Współczesne urządzenia dają większy komfort i lepsze osiągi, niż było to wcześniej możliwe.

Dzisiejsze skrzynie automatyczne są w wielu przypadkach równie bezawaryjne, jak te manualne. Są tylko dwa warunki: element musi być wolny od wad fabrycznych oraz użytkownik musi poprawnie go użytkować.

Jak prawidłowo zmieniać biegi?

Naczelną zasadą podczas jazdy automatem jest ta, która mówi, że nigdy nie zmieniamy biegów, jeżeli samochód jeszcze się toczy. Przed przełączeniem D na P lub na R (jazdę do tyłu) bezwzględnie należy zatrzymać samochód i podczas zmiany mocno przytrzymywać hamulec. Podczas zmiany na R w każdym samochodzie czuć charakterystyczny przeskok – dopiero po jego zauważeniu możemy ruszyć. Przy każdej zmianie biegu w skrzyni automatycznej przekładnia musi zmienić położenie. Robiąc to, gdy samochód jeszcze się toczy, niejako wymuszamy zmianę na siłę, co może doprowadzić w pewnym momencie do uszkodzenia przekładni. Budowa skrzyni automatycznej jest jeszcze bardziej skomplikowana niż w przypadku manualnej, dlatego jej naprawa może sięgać kilku tysięcy złotych.

Często popełnianym błędem jest zmiana biegu z D na N lub P nawet podczas krótkotrwałego postoju, na przykład na światłach. Zmianę trybów w skrzyni automatycznej powinniśmy ograniczyć do minimum. Wszystkie elementy w środku przekładni mają ograniczoną żywotności, a częste zmiany znacząco skracają ich trwałość. Z trybu P korzystamy TYLKO wtedy, kiedy chcemy zatrzymać się na dłuższy postój lub wyłączyć silnik. Tryb N w zasadzie jest trybem „awaryjnym” i podczas normalnej eksploatacji nie używa się go. Jego zastosowanie objawia się tylko w momencie, kiedy istnieje konieczność przestawienia samochodu bez wysiłku (przepchnięcie, holowanie) i jest to jedyne dopuszczalne użycie biegu N.

Objawy uszkodzenia automatycznej skrzyni biegów

Wiele samochodów w automacie daje możliwość szybkiej, dynamicznej jazdy bez jakiegokolwiek „szarpania” czy dyskomfortu, bo zmiana biegów jest prawie nieodczuwalna. Większość przykładni nie jest jednak przekładniami sportowymi i zbyt dynamiczna jazda naraża je na przegrzanie. Taka sytuacja jest bardzo niekorzystna dla skrzyni i doprowadza do szybszego jej zużycia. W krytycznym momencie pojawia się komunikat na desce.

Wcześniej jednak widać objawy przegrzania w postaci:

  • szarpania podczas zmiany biegów,
  • dłuższego niż zwykle czasu zmiany przełożenia,
  • gorszych osiągów w przyspieszaniu.

Jeżeli dojdzie do takiej sytuacji, najlepiej jest zatrzymać się, wyłączyć silnik i zrobić sobie parunastominutowy postój. W innym przypadku słono zapłacimy za naprawę w profesjonalnym serwisie. Nie zawsze jednak usterka jest winą użytkownika, a nawet jeżeli tak, to nie ma co płakać nad rozlanym mlekiem – trzeba po prostu naprawić. Serwis AutoSzpital oferuje Ci diagnozę elementu, który uległ uszkodzeniu. Jeżeli będzie istniała taka konieczność, to podejmiemy się naprawy automatycznej skrzyni biegów, która z jakiegoś powodu przestała poprawnie działać.

Naprawa skrzyni automatycznej

Skrzynie automatyczne to skomplikowane mechanizmy, które składają się z wielu elementów. Uszkodzeniu mogą ulec łożyska, elektrozawory hydrauliczne, bądź elektronika sterująca. Z niektórych modelach skrzyń przy większym przebiegu mogą pękać koszyki zespolone. Podczas intensywnej lub niewłaściwej eksploatacji dochodzi do nadmiernego zużycia sprzęgła hydrokinetycznego, co skutkuje koniecznością jego wymiany.

AutoSzpital oferuje Ci rozwiązanie problemu z niesprawnie działającą skrzynią biegów. Nasi mechanicy dokonają diagnozy i przeprowadzą niezbędne wymiany i regeneracje, które są potrzebne do pełnego odzyskania sprawności. Skrzynia biegów jest jednym z kluczowych i najdroższych elementów każdego auta, który ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Nie należy ignorować niepokojących objawów, lecz zgłosić się wtedy do serwisu. Być może pozwoli nam to uniknąć lawinowego wzrostu kosztów naprawy, jeżeli w porę zareagujemy.