Przejdź do treści
Wczytuję...

Ścieżka nawigacyjna

Start / Naprawa tłumików /

Naprawa tłumików

Żaden układ wydechowy nie obejdzie się bez tłumika. Nie dotyczy to jedynie samochodów, ale wszystkich pojazdów z silnikiem spalinowym. Służy on nie tylko tłumieniu dźwięków, ale również wspomaga odprowadzanie spalin z samochodu. Nasi mechanicy pomogą Ci z dobraniem odpowiedniego tłumika do Twojego samochodu oraz wskażą, kiedy warto go naprawiać, a kiedy lepiej i taniej jest kupić nowy.

Z tekstu dowiesz się o:

Na czym polega naprawa tłumików?

Nie wszystkie uszkodzenia końcowych elementów układu wydechowego wymagają wymiany części na nowe. W niektórych przypadkach możliwa jest naprawa, której koszt wynosi ułamek ceny nowych produktów. Dlatego warto udać się do naszego serwisu, w celu określenia i wyceny uszkodzeń.

Kiedy można naprawić tłumik?

  • Po uszkodzeniu mechanicznym płaszcza tłumika możliwe jest zaspawanie nieszczelności. W przypadku pęknięć „kosmetycznych” możliwe jest skorzystanie ze specjalistycznej taśmy oraz pasty.
  • Można dokonać naprawy urwanej od tłumika rury wydechowej. Jedynym warunkiem jest brak uszkodzeń w wewnętrznych.
  • W przypadku niektórych uszkodzeń można zastosować uniwersalne zamienniki lub dospawać i dosztukować elementy układu wydechowego przy zapewnieniu jego optymalnej pracy.
  • Nie stanowią dla nas problemu oderwane mocowania i wieszaki rury wydechowej.
  • Jesteśmy też w stanie naprawić pęknięte lub odłamane rury wydechu, drobne otwory i pęknięcia tłumików oraz uszkodzenia kolektorów.

Spawanie tłumika

Jest to najczęściej wykorzystywana metoda w większości warsztatów i serwisów samochodowych. Nie zawsze uszkodzony układ wydechowy trzeba wymieniać na nowy – w niektórych przypadkach można dokonać napraw, które będą kosztowały ułamek ceny całościowej wymiany. Spawanie jednak nie wchodzi w grę w przypadku tłumików wykonanych z blachy aluminiowej. Taki materiał bardzo źle poddaje się spawaniu, a dodatkowo pod wpływem wysokiej temperatury w miejscu spawania uszkadza się warstwa zabezpieczająca przed korozją.

Jak przebiega naprawa?

Uszkodzony element zostaje wymontowany z pojazdu przez naszych mechaników. Następnie pęknięcie poddawane jest ocenie. W przypadku tłumików, które uległy rozszczelnieniu w wyniku korozji, ich zaspawanie jest niemożliwe. Natomiast pęknięcia wywołane uszkodzeniami mechanicznymi można bez większych problemów zaspawać. Następnie uszczelniony tłumik zostaje ponownie zamontowany do pojazdu.

Masa do naprawy tłumika

Nieco większe pęknięcia w tłumikach można naprawić przy pomocy specjalistycznej pasty montażowej, często określanej jako cement. Najczęściej jej zadaniem jest uszczelnienie układu wydechowego oraz zabezpieczenie małych wgłębień przed ich powiększaniem się w wyniku drgań i tarć związanych poruszaniem się maszyny po wyboistych drogach.

Jak przebiega naprawa masą?

Jej wielką zaletą jest łatwość użycia i możliwość uzyskania dobrego efektu w krótkim czasie. Na odtłuszczoną powierzchnię zimnego tłumika nakłada się masę w miejscu pęknięcia. Po odpowiednim uszczelnieniu tłumika uruchamia się pojazd – w ten sposób dochodzi do samoutwardzenia pasty pod wpływem temperatury gazów spalinowych. Używana jest w przypadku pojawienia się pęknięć w płaszczu tłumika, które nie zagrażają jego wewnętrznej konstrukcji. Często dodatkowo miejsce zabezpiecza się taśmą wysokotemperaturową.

Naprawa tłumika taśmą

Wysokotemperaturowa taśma zwana czasem bandażem jest jednym z podstawowych i doraźnych sposobów naprawy uszkodzonego tłumika. Wykonana jest najczęściej z aluminium i kleju odpornego na wysokie temperatury. Jej zaletą jest niewysoka cena oraz bardzo prosty sposób mocowania.

Przy jej pomocy można likwidować hałasy gazów wydechowych związanych z drobnymi pęknięciami w budowie płaszcza tłuka. Tym samym można też eliminować wydostawanie się szkodliwych spalin. Dodatkowo można ją wykorzystać do każdego rodzaju tłumika.

Jak przebiega naprawa taśmą?

Aby móc z niej skorzystać, trzeba dokładnie oczyścić zimny tłumik. Wszelkie niedokładności w tym zakresie spowodują, że taśma w pełnie nie pokryje powierzchni i może się odklejać w wyniku działa wstrząsów. Z materiału usuwa się specjalny pasek zabezpieczający. Następnie owija się pęknięcie w taki sposób, aby taśma zachodziła na siebie. Na koniec uruchamia się silnik, a temperatura gazów spalinowych powoduje przylegnięcie taśmy do powierzchni i uszczelnienie pęknięcia.

Stosuje się ją jedynie w przypadkach drobnych pęknięć, których zabezpieczenie w ten sposób spowoduje, że płaszcz tłumika nie będzie się rozwarstwiał w  wyniku wstrząsów. W przypadku większych pęknięć dodatkowo korzysta się ze specjalnego cementu do tłumików.

Wymiana tłumika

Niestety nie każdy tłumik może zostać poddany naprawie. W momencie, gdy mamy do czynienia z elementami w całości skorodowanymi lub wykonanymi z aluminium jedynym rozwiązaniem jest wymiana całej części. Dotyczy to też tłumików, które uległy wewnętrznemu uszkodzeniu lub została z nich wyrwana rura wraz ze ścianką czołową lub elementami jego wnętrza.

Dużym utrudnieniem mogą być też fragmenty pozostałych części układu wydechowego, których uszkodzenie przełożyło się na usterkę tłumika. W takim przypadku potrzebna może być kompleksowa naprawa połączona z wymianą innych elementów układu.

Jak przebiega wymiana tłumika?

Na początek nasi mechanicy muszą ocenić, czy jest ona niezbędna. Wiąże się z większymi kosztami niż naprawa i nie każde uszkodzenie tłumika wymaga jego wymiany. W przypadku jednak, gdy jest to jedyny sposób, następuje demontaż uszkodzonych części oraz zamówienie odpowiednich kompatybilnych części dostosowanych do danej marki i modelu samochodu. Może się to wiązać z dodatkowym czasem oczekiwania w przypadku, gdy dany pojazd jest niestandardowy i części są trudnodostępne.

Koszt naprawy tłumika

Jest w pełni uzależniony od rodzaju tłumika oraz wielkości pęknięć, które się na nim znajdują. W przypadku napraw możliwych do przeprowadzenia koszty usługi wahają się pomiędzy 50 a 150 złotych.

Koszt wymiany tłumika

Tutaj cena końcowej naprawy zależy w dużej mierze od modelu i marki pojazdu oraz dostępności części. Dlatego niemożliwe jest określenie ceny w ciemno. W przypadku dokonania wymiany w naszym salonie koszty ustalane są z właścicielem pojazdu i wyceniane na bieżąco po ocenie mechanika.

Po co jest tłumik?

Tłumik jest kolbą miarową znajdującą się na końcu układu wydechowego, którego jest bardzo ważną częścią. Odpowiada za szereg zadań. Należą do nich:

  • Tłumienie dźwięków związanych z pracą silnika, w którego cylindrach powstają wybuchy generujące bardzo głośny hałas.
  • Zmniejszenie prędkości gazów dostających się do wydechu. Poruszają się one bardzo szybko i niespowolnione mogłyby być dużym utrudnieniem dla pojazdów znajdujących się za maszyną oraz przechodniów.
  • Chłodzenie gazów spalinowych. W układzie wydechowych ich temperatura osiąga kilkaset stopni, co stano bezpośrednie zagrożenie dla osób znajdujących się w okolicy maszyny oraz może doprowadzić do samozapłonu łatwopalnych materiałów, cieczy i gazów znajdujących się w okolicy. Dlatego tak ważne jest, by gazy spalinowe przed opuszczeniem układu miały obniżoną temperaturę.
  • Zapobieganie gromadzeniu się spalin pod samochodem w trakcie postoju z włączony silnikiem – dotyczy to zwłaszcza sytuacji stania w korkach lub na światłach.
  • Kontrolowanie oporu przepływu spalin. W przypadku przekroczenia dopuszczalnych parametrów producenta silnika może dojść do „duszenia się” silnika.

Sam tłumik podłączony jest do rezonatora, który dodatkowo wycisza odgłosy pracy silnika. Dalszym elementem jest katalizatora, w którym neutralizowane są substancje szkodliwe wchodzące w skład spalin. W ten sposób wydech jest mniej szkodliwy dla środowiska.

Rodzaje tłumików

Choć rodzajów tłumików jest bardzo wiele, to wśród standardowych modeli aut poruszających się po drogach można wyróżnić cztery najczęściej występujące. Są to:

Tłumik refleksyjny

Jego konstrukcja sprawia, że dźwięk wygłuszany jest poprzez wielokrotne odbijanie się fali dźwiękowej o wewnętrzną budowę tłuka. Wielokrotne odbicia znacznie zmniejszą energię fali, dzięki czemu dźwięk wydobywający się jest znacznie obniżony. Tłumik ten składa się z kilku komór i rur, będących rezonatorami, rozmieszczonych szeregowo lub równolegle względem kierunku przepływu spalin.

Tłumik interferencyjny

Działa na zasadzie zjawiska wzajemnego wygaszania się dwóch fal dźwiękowych o tej samej częstotliwości – nazywa się to interferencją. Może być ona osiągana poprzez rozwidlenie głównego przewodu wylotowego na dwa lub trzy przewody o różnej długości, a następne ich połączenie. W ten sposób rozdzielony zostaje strumień, który płynie drogami o różnych długościach. Do końcowej wspólnej komory dociera zaś w różnych fazach pulsacji. Korzysta się z nich w maszynach ze stałą prędkością obrotową silnika.

Tłumik absorpcyjny

Składa się on z perforowanej rury oraz specjalistycznej waty tłumiącej, która ją otacza. W ten sposób przepływające przez nią spaliny mają kontakt z watą i wytracają swoje drgania w wyniku tarcia. Niestety działa to tylko w przypadku dużych częstotliwości fal, dlatego tłumiki absorpcyjne rzadko są stosowane samodzielnie.

Tłumik kombinowany

Najprościej opisując jego budowę: jest to tłumik korzystający z kilku metod tłumienia w jednej obudowie. Dzięki czemu wygłusza dźwięki w szerokiej częstotliwości. Najczęściej wykorzystuje się w tłumikach kombinowanych sposoby wytrącania energii fal dźwiękowych zastosowane w tłumikach absorpcyjnych i refleksyjnych.