Przejdź do treści
Wczytuję...

Ścieżka nawigacyjna

Start / Wymiana oleju i filtrów /

Wymiana oleju i filtrów

Wymiana filtrów oraz oleju należą do standardowych prac konserwatorskich każdego właściciela samochodu. W niektórych przypadkach można postawić na samodzielną wymianę, jednakże nie zawsze jest to proste. Korzystając z usług naszego serwisu, masz nie tylko pewność, że wszelkie prace przebiegną sprawnie, ale również gwarancję sprawdzenia samochodu przez ekspertów.

Z tekstu dowiesz się o:

Czym jest wymiana filtrów i oleju w pojeździe?

Usługa ta polega na demontażu uszkodzonego lub zużytego filtra i zastąpieniu go nowym, zamówionym przez nasz serwis. Wymianę wszystkich rodzajów filtrów trzeba przeprowadzać regularnie w celu utrzymania samochodu w dobrej kondycji i zapobiegnięciu awariom układu silnikowego.

Olej silnikowy również musi być regularnie wymieniany na nowy. Jest to związane z traceniem przez niego właściwości smarujących, co może doprowadzić do zatarcia silnika. Usługa polega na tym, że należy najpierw spuścić umiejętnie, z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi stary olej, a następnie uzupełnić nowy olej, przeznaczony do danego modelu auta.

Jak często trzeba zmieniać filtry?

Wszystko zależy od częstotliwości użytkowania samochodu i pokonywanych nim tras. Należy też pamiętać, że podane tutaj informację są orientacyjne i dotyczą standardowego eksploatowania pojazdu. Duży wpływ na zużywanie się filtrów mają warunki pogodowe – w latach, gdy występuje bardzo suche lato ilość pyłów i kurzu w powietrzu znacznie się zwiększa, tym samym skracając żywotność zamontowanych w samochodzie elementów.

Co ile wymieniać filtr oleju?

Filtr oleju wymienia się regularnie wraz z olejem i uszczelką korka spustowego. Częstotliwość wymian dokładnie określają normy narzucone przez producenta. Jest ona również w ogromnej mierze zależna od sposobu i warunków eksploatacji pojazdu. Zwykle filtr oleju wymienia się po przejechaniu 10-20 tys. km. lub raz do roku.

Co ile wymiana filtra powietrza?

Według zaleceń  większości mechaników filtr powietrza powinno się wymieniać podczas okresowego przeglądu samochodu, który, w zależności od częstotliwości naszej jazdy, odbywa się po przejechaniu około 15 000-30 000 km.

Pamiętać jednak trzeba, że jest to szybko zużywający się element naszego samochodu i jego zapełnienie może nastąpić znacznie wcześniej. Dlatego rekomendowane są regularne wizyty mające na celu ustalić poziom jego zabrudzenia. W pojazdach, które szybko zwiększają swój przebieg, filtr powietrza powinno się wymieniać po około 20 000 km. W odwrotnej sytuacji, gdy auto jest rzadko używane, z wymianą filtra można zaczekać 2-3 lata.

Co ile wymiana filtra paliwa?

Rzadko kiedy wspomina się o regularnej wymianie filtra paliwa. Tutaj ogromną rolę odgrywają zalecenie producenta, bo rozpiętość kilometrażu może być bardzo duża. Niektórzy producenci zalecają wymianę filtra paliwa po 10 000 km, a w innych przypadkach może to być nawet do 100 000 km. Trzeba jednak mieć na uwadze, że są to wartości dość skrajne. Najbezpieczniej jest wymieniać filtr paliwa raz do roku lub po 20 000 km. Mamy dzięki temu pewność, że działa on z optymalną wydajnością i zatrzymuje wszelkie zanieczyszczenia.

Co ile wymieniać filtr paliwa w dieslu?

Zanieczyszczone paliwo w dieslu to ogromne zagrożenie dla silnika. Wynika to z innej budowy jednostki napędowej. Zastosowane w niej aparatury wtryskowe są znacznie delikatniejsze w porównaniu do benzynowych odpowiedników.

W dieslu stosowane są specjalistyczne filtry paliwa, które powinny być w stanie wytrzymać kilometraż rzędu 30 000-45 000 km. W takim przypadku warto wymieniać je, co półtora roku.

Co ile wymiana filtra kabinowego?

Choć w przypadku braku skuteczności pracy tego filtra sam pojazd nie ucierpi, to kierowca i jego pasażerowie mocno odczują skutki zanieczyszczonego powietrza dostającego się do kabiny.

Częstotliwość wymiany filtra kabinowego powinna być nie rzadsza niż raz na rok lub po przejechaniu 10 000-20 000 kilometrów. Zużyty filtr łatwo da o sobie znać, np.:

  • Nadmiernym zaparowaniem szyb po uruchomieniu wentylatora
  • Zapachem stęchlizny unoszącym się w aucie
  • Obniżoną wydajnością nawiewu

Jeśli nie minął rok, a podobne „atrakcje” towarzyszą nam w trakcie jazdy, to najwyższa pora zainwestować w nowy filtr.

Ile kosztuje wymiana filtrów?

Cena jest w dużej mierze uzależniona od dwóch czynników: po pierwsze, od ceny filtrów kompatybilnych z daną marką i modelem samochody, a po drugie, z trudnością dostania się do samego filtra. Im części są droższe, a dostęp bardziej skomplikowany, tym cena wyższa. W znacznej jednak większości przypadków są to najtańsze usługi oferowane w serwisie samochodowym.

Ile kosztuje wymiana filtra oleju?

Filtr oleju wymienia się wraz z olejem silnikowym. Dlatego cena w dużej mierze uzależniona jest od pojemności silnika. No i tutaj wiadomo, im większa pojemność, tym wyższa cena.

Sama bańka oleju w rozmiarze 4-5 litrów – standardowa ilość do większości silników – to koszt ok. 100-200zł. Do tego dochodzi koszt nowego filtra – najczęściej nie jest on wysoki i wynosi 20-50 złotych, w niektórych jednak przypadkach może sięgnąć cen z zakresu 150-200 zł. Warto się wcześniej zorientować, jaki jest orientacyjny koszt filtrów oleju do naszej marki i modelu samochodu. Oczywiście trzeba też pamiętać o robociźnie. Najczęściej mieści się ona w kosztach rzędu 60-120 złotych.

Ile kosztuje wymiana filtra powietrza?

Tutaj również cena jest uzależniona od marki i modelu samochodu. Przestrzał cenowy filtrów powietrza jest dość duży i mieści się w 40-200 złotych na produkt. Natomiast sama robocizna jest znacznie mniejsza i wynosi 30-50 złotych.

Ile kosztuje wymiana filtra paliwa?

Sam filtr paliwa w samochodach benzynowych to koszt 30-70 złotych. Do tego dochodzi robocizna rzędu 50-60 złotych.

Ile kosztuje wymiana filtra paliwa w dieslu?

Tutaj widełki cenowe są nieco wyższe ze względu na delikatność całego systemu oraz fakt, że filtry paliwa w dieslu muszą być znacznie mocniejsze od swoich benzynowych odpowiedników. Dlatego dobre jakościowo filtry kosztują 80-120 złotych, sama robocizna zaś wynosi około 70-100 złotych zależnie od modelu i marki auta.

Ile kosztuje wymiana filtra kabinowego?

W przypadku standardowych filtrów kabinowych koszt wymiany i nowego elementu najczęściej zamyka się w 100-120 złotych. Cena rośnie w nowszych modelach, które korzystają z bardziej specjalistycznych połączeń filtrów oraz w przypadku, gdy chcemy w naszym samochodzie zamontować filtr z wkładem z węgla aktywnego – w takich przypadkach koszty mogą przekroczyć 300 złotych.

Wymiana oleju silnikowego

Olej silnikowy jest najważniejszym smarem eksploatacyjnym w samochodzie. Jego regularna wymiana jest wymagana, by trzymać nasz silnik w dobrym stanie.

Za co odpowiada olej silnikowy?

  • Redukuje tarcia pomiędzy pracującymi tłokami a cylindrami.
  • Zmniejsza opór pracy silnika.
  • Uszczelnia komory spalania.
  • Redukuje hałas związany z tarciami pracującego silnika.
  • Chłodzi pracujące elementy silnika (mniejsze tarcia to mniejsze temperatury).
  • Chroni układ przed korodowaniem.

Co ile wymieniać olej silnikowy?

Niektórzy producenci silników zalecają stosowanie olejów silnikowych tzw. long life, które można  wymieniać co 30-50 tys. km przebiegu. Większość mechaników nie zaleca jednak tego rozwiązania. Standardowy kilometraż, po którym warto wymienić olej to 15-20 tys. kilometrów – czyli, przy standardowym użytkowaniu, raz do roku.

 Nieco inne podejście jest w stosunku do samochodów, które używane są głównie w mieście lub posiadają instalację gazową. Ze względu na większe niebezpieczeństwo zatarcia silnika rekomenduje się wymianę oleju co 10 tys. kilometrów, czyli około raz na pół roku.

Ile kosztuje wymiana oleju?

Podobnie, jak w opisanym już przykładzie z filtrem oleju, cena uzależniona jest od pojemności silnika. Olej wymienia się wraz z filtrem, dla zachowania optymalnych osiągów silnika i zabezpieczenia układu przed zabrudzeniami. Koszt całej wymiany, czyli nowego oleju i filtra oraz robocizna to około 250-400 złotych.

Jakie są filtry w samochodzie?

W znacznej większości modeli samochodów mówimy o czterech filtrach samochodowych. Ich regularna wymiana jest bardzo ważna z kilku powodów: po pierwsze, są to jedne z najszybciej zużywających się elementów auta – po drugie, zużyte filtry nie spełniają swoich funkcji, a tym samym znacznie obniżają komfort prowadzenia pojazdu, w skrajnych przypadkach zaś, może dojść do awarii. Dlatego dobrze jest wiedzieć, co w samochodzie trzeba wymieniać.

Filtr oleju silnikowego

Najważniejszy z filtrów, który znajduje się w naszym aucie. Jego zadaniem jest oczyszczanie oleju z zanieczyszczeń, które dostają się wraz z powietrzem oraz zatrzymywanie produktów spalania. W przypadku, gdyby dostały się do silnika, znacznie skróciłby jego żywotność, pojawiłaby się możliwość zatarć i drobnych uszkodzeń. Dodatkowo zanieczyszczony olej ma znacznie gorsze właściwości i nie zapewnia odpowiedniego smarowania. Przed zakupem nowego filtra warto sprawdzić, czy nowy produkt pochodzi od renomowanych producentów. W przypadku zamontowania taniego zamiennika może on nie pracować odpowiednio wydajnie. Natomiast różnice cenowe między dobrym filtrem oleju, a „tanim” zamiennikiem nie są duże.

Filtr powietrza

Kolejnym bardzo ważnym filtrem znajdującym się w samochodzie i mającym wpływ na jakość pracy napędowej – jest filtr powietrza. Znajduje się on w układzie dolotowym i jego funkcją jest oczyszczanie powietrza zasysanego do komór spalania z pyłu, kurzu, owadów i innych drobnych przedmiotów. W przypadku zużycia filtra lub jego uszkodzenia powyższe zanieczyszczenia mogą się dostać do wnętrza silnika, znacznie obniżając jego osiągi, a w skrajnych wypadkach prowadząc do uszkodzeń.

Filtr paliwa

Jak o dwóch wymienionych już filtrach pamięta w zasadzie każdy kierowca, tak filtr paliwa jest nieco zapomniany. To niestety spory błąd, bo gra on bardzo ważną rolę w oczyszczaniu paliwa z osadów i cząsteczek stałych. Tego typu zanieczyszczenia mogą znacznie obniżyć żywotność wtryskiwaczy. Warto mieć na uwadze, że zanieczyszczenia paliwa zazwyczaj są groźniejsze dla silników Diesla niż standardowych benzynowych. Wynika to z rozwiązań konstrukcyjnych - przede wszystkim z zastosowania w jednostkach wysokoprężnych wysokociśnieniowej aparatury wtryskowej, która jest mniej odporna na dławienie osadem.

Filtr kabinowy

Bardzo ważny rodzaju filtra z punktu widzenia komfortu jazdy zarówno kierowcy, jak i pasażera. Do jego zadań należy filtrowanie powietrza dostającego się do kabiny z pyłków i kurzu. Ma to ogromne znaczenie zwłaszcza w przypadku alergików i dzieci.

Coraz bardziej popularne stały się filtry kabinowe z węglem aktywnym. Ma on te same rozmiary, co filtr standardowy, lecz dodatkowo zatrzymuje szkodliwe gazy oraz skutecznie oczyszcza powietrze z pozostałych zanieczyszczeń. Aby filtr kabinowy z węglem aktywnym w 100 procentach zatrzymywał szkodliwe substancje gazowe, takie jak ozon, związki siarki i azotu ze spalin, powinien zawierać dobrej jakości węgiel aktywny.