Przejdź do treści
Wczytuję...

Ścieżka nawigacyjna

Start / Wymiana rozrządu /

Wymiana rozrządu

Co to w ogóle jest rozrząd? To układ sterowania elementami doprowadzającymi paliwo do cylindra silnika tłokowego i usuwający z niego spaliny. Jest kluczowy dla prawidłowego działania silnika i w przypadku jego uszkodzenia samochód nigdzie nie pojedzie. Regularna konserwacja lub wymiana rozrządu są niezbędne w pracy auta.

Co warto o nim wiedzieć?

Wymiana rozrządu w serwisie AutoSzpital

Oferujemy Państwu pełen zakres usług związany z wymianą, konserwacją i kalibracją rozrządu w samochodach wszystkich marek. Prowadzimy profesjonalną diagnostykę dotyczącą zużycia pasków rozrządu, zajmujemy się ich wymianą oraz informujemy o przewidywanej dacie zakończenia ich skutecznej pracy. Jest to jedna z najczęściej przeprowadzanych usług w naszym serwisie.

Dotyczy to również działania rozrządu i wymiany uszkodzonych lub zużytych części na nowe w pełni kompatybilne z daną marką i modelem samochodu. Posiadamy w tym zakresie wieloletnie doświadczenie, które pozwoliło nam znaleźć się w miejscu, w którym jesteśmy. Nasz doświadczony zespół ceni sobie czas naszych klientów, dlatego wszelkiego rodzaju naprawy przebiegają szybko i sprawnie.

Ile kosztuje wymiana rozrządu?

Koszt nowego paska rozrządu uzależniony jest od modelu i marki auta. Najczęściej waha się pomiędzy 50 a 250 zł. Oczywiści jest to cena, która trzeba zapłacić za sam element, dodatkowo trzeba do tego doliczyć robociznę. Jest ona związana z demontażem osłony paska, odkręceniem śrub rolek napinających, zdjęciem starego paska i założeniem nowego. Do tego dochodzi wymiana pompy wody i dokręcenie śrub rolki napinającej zgodnie z zaleceniami producenta danego auta.

Cena robocizny uzależniona jest przede wszystkim od tego, jak mocno utrudniony jest dostęp do rozrządu. Starsze modele samochodów najczęściej są łatwiejsze w obsłudze. W ich przypadkach ceny mieszczą się w widełkach 100-150 złotych, a cały proces wymiany może potrwać około godziny. Znacznie bardziej skomplikowane są wymiany w nowszych modelach, gdzie trzeba stosować specjalistyczne blokady i wykonywać dodatkowe czynności związane z demontażem i regulacją – w takich przypadkach koszt może wynieść 300-600 złotych.

Najdrożej wychodzą samochody o niestandardowych metodach montowania paska oraz zwiększonej ilości czujników, które trzeba umiejętnie wymontować, by dostać się do samego paska. Tego typu prace wymagają dużego doświadczenia z danym modelem oraz wykorzystania specjalistycznych narzędzi. W takim wypadku robocizna może przekroczyć 1000 złotych.

Usługa kosztuje najwięcej przy nowszych modelach aut, gdzie konieczne jest dostanie się do tylnych, bardziej ukrytych części silnika i trzeba zdemontować bardzo wiele elementów przedniego pasa. Nie tylko znacznie zwiększa to poziom skomplikowania zmiany paska i czasochłonność pracy (nawet 4-5 h), ale też wprowadza konieczność korzystania ze specjalistycznych narzędzi. W takim wypadku robocizna może kosztować ok. 800-1000 zł, a czasem nawet i więcej.

Oczywiście poza wymianą samego paska może być niezbędna wymiana pozostałych elementów: rolek prowadzących, wałków rozrządu, wału korbowego, rolki napinającej, pompy wody. Ich konserwacja lub wymiana może dodatkowo zwiększyć końcową cenę usług.

Jak często wymieniać rozrząd?

Regularna wymiana rozrządu jest konieczna dla uniknięcia kosztownych napraw silnika. Producenci samochodów i mechanicy polecają dokładne przestrzeganie regularnych przeglądów oraz obserwacje pojazdu. W instrukcji obsługi pojazdu znajduje się informacja dotyczącego tego, po jakiej ilości przejechanych kilometrów rozrząd powinien zostać wymieniony na nowy.

Te informacje są bardzo ważne, zwłaszcza dla paska rozrządu. Regularne kontrolowanie jego żywotności jest ważne, ponieważ najczęściej wykonany jest on z gumy, a to oznacza, że zużywa się nawet w momencie, gdy samochód nie jest używany. Najczęściej oprócz samego paska wymienia się także inne elementy rozrządu – rolki, napinacze, a w niektórych przypadkach również pompy wody. Kluczowe jest, by z wymianą udać się do sprawdzonego serwisu.

W przypadku niewłaściwie przeprowadzonej konserwacji może dojść do uszkodzenia silnika, które nie pojawi się od razu, ale po kilkunastu kilometrach. Ważne po wymianie jest dokładne wyregulowanie znaczników znajdujących się na pasku oraz na wałku rozrządu po wymianie jego podzespołów. Nawet kilkumilimetrowe przesunięcia lub luzy mogą powodować zaburzenie synchronizacji pracy poszczególnych elementów układu i doprowadzić do poważnej usterki. Warto zaznaczyć, że profesjonalni mechanicy, którzy dokonują wymiany i regulacji rozrządu, nim uruchomią ponownie silnik, zawsze przeprowadzają ręcznie kilka obrotów wałem korbowym, w celu sprawdzenia zachowania zaworów oraz tłoków.

Od czego uzależniony jest czas wymiany?

Jak już zostało wspomniane, dokładny moment wymiany rozrządu zależny jest od danej marki i modelu pojazdu. Najczęściej standardowy gumowy pasek wymaga wymiany co 120 tysięcy kilometrów lub 5 lat. W przypadku elementu zanurzonego w oleju czas ten wydłuża się dwukrotnie – do 240 tysięcy kilometrów i aż 10 lat.

Ponownie trzeba przypomnieć, że nieużywane części również niszczeją. W przypadku, gdy samochód nie był garażowany, może dojść do sytuacji, że rozrząd będzie trzeba wymienić w pierwszej kolejności, by ustrzec się przed uszkodzeniami silnika.

Wpływ na żywotność paska ma też rodzaj dróg, które pokonuje dany pojazd. Samochody często wystawione na działanie pyłów lub piasku mają znacznie skróconą żywotność rozrządu. Jest to spowodowane dostawaniem się drobin zabrudzeń do układu silnika i zwiększaniem tarcia poszczególnych elementów.

Jak sprawdzić stan paska rozrządu?

Pasek rozrządu to częsty problem wielu kierowców. Nie wyświetla się żadna informacja dotycząca jego żywotności ani tego ile kilometrów nam jeszcze pozostało. Natomiast jego zerwanie grozi uszkodzeniem silnika. To z kolei jest bardzo kosztowne i szybko może wyrwać ogromną dziurę w domowym budżecie. Jak więc sprawdzić stan paska rozrządu? I czy da się to zrobić samemu?

Pasek rozrządu ma to do siebie, że dla niedoświadczonego oka nie ma prawie żadnej różnicy pomiędzy zupełnie nowego elementu i takiego, po dość dużej ilości kilometrów. To, co najłatwiej zauważyć, to brak kilku zębów w pasku. Niestety, to oznacza, że czas jego żywotności już dawno minął i mogło dojść do uszkodzeń w silniku. Najłatwiej ocenić stan paska rozrządu po jego zdemontowaniu i przyjrzeniu się jego budowie. Wyjeżdżone elementy zużywają się na brzegach – zauważalnie wycierając się lub intensywnie matowiejąc.

Żeby w ogóle dostać się do paska rozrządu, trzeba odkręcić obudowę od silnika. Zależnie od modelu potrzebny jest odpowiedni zestaw kluczy. Sam demontaż elementu jest dość uciążliwy i wymaga podniesienia auta lub skorzystania z tunelu. Dlatego najlepiej zadbać o dobrze uzupełnioną książeczkę serwisową, a następnie po prostu go regularnie obserwować, oglądać i wymieniać wedle zaleceń producenta.

Stan paska rozrządu można sprawdzić w serwisie samochodowym. Następnie dobrze jest sobie zanotować przebieg oraz kilometry, który nam pozostały do wymiany paska. W przypadku zakupu używanego samochodu najlepiej jest poprosić poprzedniego właściciela o wymianę paska przed zakupem lub wymienić samemu od razu po nabyciu auta. W ten sposób mamy pewność, że nie spotka nas żadna przykra niespodzianka w trasie.

Jak ustawić rozrząd?

Najpierw warto sobie odpowiedzieć na pytanie: jak to w ogóle działa? Układ rozrządu opiera się otwieraniu i zamykaniu zaworów dolotowych i wylotowych – w ten sposób napełnia cylindry mieszanką paliwowo-powietrzną i odprowadza z nich spaliny powstałe w efekcie spalania.

Zanim weźmiemy się za sprawdzanie ustawienia rozrządu, warto poznać nieco budowę tego układu. Złożony jest on przede wszystkim z zaworów. Ich praca jest sterowana przez wyprofilowany wałek rozrządu  zakończony odpowiednimi krzywkami. One powodują zmianę rodzaju ruchu – z obrotowego na posuwisty – przekazując go do zaworów za pomocą popychaczy. Sam ruch wałka rozrządu musi być idealnie zsynchronizowany z ruchem wału korbowego znajdującego w dolnej części silnika. Za prawidłową pracę układu odpowiada napęd rozrządu, który składa z gumowego paska zębatego (najczęściej) lub metalowego łańcucha (rzadziej) wspomaganych przez układ rolek oraz napinaczy. W przypadku złego ustawienia rozrządu może dojść do kolizji tłoków i zaworów, a w efekcie znacznie uszkodzić lub zniszczyć silnik.

Jak więc powinien wyglądać prawidłowo ustawiony rozrząd?

  • Punkt zerowy na kole zamachowym powinien być w zgodności z otworem kontrolnym w skrzyni biegów.
  • Szczelina w wałku rozrządu jest równoległa do płaszczyzny głowicy.
  • Pompa jest zablokowana poprzez przełożenie trzpienia oraz koło zębate pompy i otwór w korpusie lub w łapie pompy wtryskowej.

Co do ustawienia paska rozrządu, to jest to zadanie dość trudne. Bez podstawowej wiedzy technicznej z zakresu mechaniki pojazdów nie powinniśmy się tego zadania podejmować. Szczególnie, gdy do czynienia mamy z nowoczesnymi silnikami – ich obsługa wymaga dużej wiedzy i doświadczenia, a dodatkowo często nie można w nich ustawić rozrządu bez specjalistycznych narzędzi.

Ewentualny błąd może spowodować zniszczenie silnika. Jednym z podstawowych zadań paska rozrządu jest już wspomniany napęd wałów oraz ich właściwe ustawienie względem wału korbowego. W przypadku zerwania lub przeskoczenia o kilka zębów najczęściej dochodzi do zderzenia tłoków z zaworami. Przede wszystkim ma to miejsce w nowszych jednostkach wielozaworowych, w przypadku starszych modeli jest szansa, że silnik przestanie pracować, lecz nie zostanie uszkodzony.

W efekcie kolizji tłoków z zaworami może dojść do zgięcia zaworów lub uszkodzenia silnika tak poważnych, że jego naprawa będzie niemożliwa. Dodatkowo błąd przy ustawieniu rozrządu może nie być wykrywalny od razu, ale dopiero po kilkunastu tysiącach kilometrów. Natomiast koszt nowego silnika może przewyższa wartość samego pojazdu.