Przejdź do treści
Wczytuję...

Ścieżka nawigacyjna

Start / Wymiana sprzęgła /

Wymiana sprzęgła

Jedną z podstępnych części wyposażenia samochodu, pod względem zużywalności jest sprzęgło. Wynika to z tego, iż zużywa się ono dość powoli, przez co nie każdy od razu zauważa potrzebę jego wymiany. Już po paru godzinach, od pozostawienia naszego auta w warsztacie, pojazd będzie gotowy do użytku. Jedyne co musimy zrobić, to wybrać doświadczonego mechanika, który zna się na rzeczy.

Sama wymiana jest dość skomplikowanym procesem, dlatego wskazane jest, by zrobić to poprawnie za pierwszym razem. Przede wszystkim, musimy zaopatrzyć się w części zamienne. Kiedy już mamy wszystkie ogniwa, możemy przystąpić do wymiany. Z reguły, w większości pojazdów wystarczy jedynie wymontować skrzynię biegów, by dostać się do sprzęgła. Aby to zrobić, musimy unieść przód samochodu oraz zabezpieczyć koła przed ewentualnym poruszeniem się auta. Następnie możemy przystąpić do pracy.

Cała usługa jest bardzo złożona, dlatego zalecana jest ostrożność. Najlepiej podczas demontażu układać wszystkie elementy w odpowiedniej kolejności, aby potem nie mieć wątpliwości podczas składania auta. Posiadamy w tej kwestii ogromne doświadczenie - mieliśmy okazję wymieniać sprzęgła w samochodach wielu marek. Konsekwencją odwlekania wymiany sprzęgła najczęściej jest wzywanie lawety i narażenie się na dodatkowe, w zupełności niepotrzebne koszty.

Z tego tekstu dowiesz się o:

  1. Czym jest sprzęgło i za co ono odpowiada?
  2. Elementy sprzęgła - podejście od strony technicznej.
  3. Jak rozpoznać oznaki zużycia się sprzęgła?
  4. Etapy wymiany sprzęgła.
  5. Czas trwania wymiany sprzęgła.
  6. Ile kosztuje wymiana sprzęgła?

Czym jest sprzęgło i za co ono odpowiada?

Sprzęgłem nazywamy pewien zestaw elementów, które wykorzystuje się do połączenia dwóch wałów w samochodzie - wał napędowy oraz wał napędzany. Sprzęgło ma za zadanie nadać obydwu wałom moment napędowy. Jest to niezbędny element, który łączy skrzynię biegów z silnikiem. Bez niego żaden samochód nie ruszy z miejsca. Aktualnie istnieje wiele rodzajów sprzęgieł, lecz my możemy wyróżnić dwie, bezpośrednie grupy. Jest to podział, który rozdziela sprzęgła, na konstrukcje rozłączne oraz nierozłączne. Charakteryzuje się je w ten sposób:

  • Konstrukcje rozłączne - wykorzystuje się je w sytuacjach, kiedy często występuje potrzeba rozłączenia i złączenia dwóch wałów- czynnego i biernego. Taka operacja jest wykonywana pośrednio z zewnątrz, przez obsługę pojazdu.
  • Konstrukcje nierozłączne - w przypadku tego rodzaju konstrukcjach, zupełnie odmiennie niż przy tej powyżej, obydwa wały, czynny oraz bierny, są ze sobą złączone na stałe. Znaczy to tyle, iż nie da się ich rozłączyć podczas czynnej pracy pojazdu. Takie sprzęgła są wykorzystywane wtedy, gdy z góry wiemy, iż jedynym momentem, w jakim przyjdzie potrzeba rozdzielenia wałów, będzie demontaż całego układu.

Elementy sprzęgła - podejście od strony technicznej

Aby zrozumieć działanie sprzęgła i to jak ważnym elementem samochodu jest, należy na wstępie poznać jego konstrukcję. Do głównych części, zaliczają się cztery poniższe ogniwa:

  • Koło zamachowe - jest to element, który współpracuje bezpośrednio z wałem korbowym silnika naszego samochodu. Jest ono również na stałe przytwierdzone do wału, za pomocą kilku większych śrub.
  • Tarcza sprzęgła - jej praca jest ściśle związana z powierzchnią czołową koła zamachowego. Aby poprawnie pracowała, wymogiem jest prawidłowe dociśnięcie jej przy pomocy specjalnego docisku. Zadaniem tarczy sprzęgła jest przeniesienie momentu obrotowego z silnika, ku skrzyni biegów.
  • Sprężyna talerzowa - jest to niezbędna część, która wchodzi w skład wspomnianego już docisku. Docisk, ściśle współpracuje z tarczą sprzęgła. Kiedy dochodzi do usterki sprężyny talerzowej, efektem jest zaburzenie działania całej konstrukcji. Zostaje wówczas zatrzymana akcja przenoszenia napędu z silnika, na skrzynię biegów.
  • Sprężyny tarczy - te elementy są odpowiedzialne, za redukcję drgań układu korbowego, które mogą wystąpić podczas jazdy.

Jak rozpoznać oznaki zużycia się sprzęgła?

Występuje wiele objawów, po których należy stwierdzić końcówkę życia sprzęgła. Poniżej wymienione zostały najczęstsze sytuacje, z jakimi przyszło zmierzyć się kierowcom:

  1. Przy wciskaniu sprzęgła podczas jazdy, dziwne uczucie twardnienia sprzęgła oraz brak możliwości dociśnięcia go do końca. Oznacza to, iż prawdopodobnie doszło do zużycia się powierzchni styku, w którym sprężyna talerzowa, spotyka się z łożyskiem oporowym.
  2. Samochód nie chce przyspieszyć. Mimo stałego dociskania gazu oraz wysokich obrotów silnika, pojazd zaczyna wręcz zwalniać lub nie przekraczać danej prędkości. W tej sytuacji powinniśmy zwrócić uwagę na tarczę sprzęgła, która prawdopodobnie się ślizga.
  3. Szarpanie pojazdu podczas ruszania. W takim momencie, mamy do czynienia z zużytymi tłumikami drgań skrętnych.
  4. Brak możliwości wrzucenia biegu.
  5. Absolutny brak reakcji pojazdu, kiedy chcemy ruszyć gwałtownie z miejsca.

Etapy wymiany sprzęgła.

Jeżeli chodzi o serwisowanie oraz wymianę sprzęgła, zasady są praktycznie takie same, przy każdym samochodzie osobowym.

Na samym początku, należy całkowicie zdemontować skrzynię biegów. Przed wyjęciem tego elementu, zapisujemy kod radia oraz odłączamy akumulator. Następnie odkręcamy stelaż wydechu, który połączony jest ze skrzynią biegów. Rozdzielamy te dwa ogniwa od siebie. Dalej, odłączamy środkową część układu wydechowego, po to, by nie blokował dostępu do skrzyni biegów. Muszą również zostać zdemontowane osłony układu wydechowego oraz wszystkie elementu utrudniające dojście do wału napędowego. Należy pamiętać, by zostawić wszystko mniej więcej w takim układzie, w jakim było na początku, by później nie mieć problemów z ponownym montowaniem elementów.

Jeżeli chodzi o montaż samego sprzęgła, należy najpierw sprawdzić, czy żadne z jego elementów nie uległo zniszczeniu lub wygięciu podczas transportu. Następnie łączymy w imadle wszystkie ogniwa sprzęgła (trzpień centrujący, element dociskowy) i montujemy do tarczy sprzęgła. Jeżeli wszystko się udało na tym etapie, możemy tarczę sprzęgła zamieścić w zespole sprzęgłowym, a następnie w pojeździe.

Ile trwa wymiana sprzęgła?

Na czas trwania wymiany sprzęgła, może złożyć się wiele czynników. Jednym z nich jest samo doświadczenie osoby, która będzie zajmowała się demontażem oraz montażem. Dla kogoś, kto wykonuje te czynności nie powinna taka wymiana sprawić większych problemów. Mówimy tu o mniej więcej kilku godzinach samej pracy. Wiadomo jednak, iż zdarzają się różne sytuacje. Na przykład, kiedy nasze auto ma bardzo utrudniony dostęp do skrzyni biegów. Mechanik musi wówczas wymontować wiele małych elementów i w takim wypadku, czas wymiany może znacznie się wydłużyć.

Ile kosztuje wymiana sprzęgła?

Sprzęgło jest niestety elementem samochodu, które ulega zużyciu. Należy więc dla bezpieczeństwa naszego oraz innych stale nadzorować jego sprawność. Jeżeli widzimy już, iż jest ono na wyczerpaniu, należy udać się do mechanika, aby zamontował nowe.

Koszty takiej operacji wahają się w zależności od wieku naszego pojazdu. Samochody z lat 90-tych wymagają dość prostej mechaniki, więc koszt całej wymiany nie powinien przekroczyć 1000 zł. Jeżeli jednak posiadamy nowsze auto, musimy przygotować się na zgoła większe koszty. Dobrą wiadomością jest, iż sama robocizna mechanika wynosi około 500 zł. To za rodzaj sprzęgła, które chcemy wykorzystać, możemy zapłacić nawet i ponad 2 tysiące zł. Są one jednak trwałe i bardziej wytrzymałe od tych najtańszych.