Przejdź do treści
Wczytuję...

Ścieżka nawigacyjna

Start / Blog / Jak zmienić kolor auta? - Popularne metody zmiany koloru, koszty, specyfikacja /

Jak zmienić kolor auta? - Popularne metody zmiany koloru, koszty, specyfikacja

Zmiana koloru samochodu przebiega w kilka dni i jest dostępna cenowo dla sporego grona właścicieli pojazdów. Wyróżniamy przede wszystkim trzy metody malowania: oklejanie folią, lakierowanie, malowanie folią natryskową (gumą w sprayu).

Każda z tych metod ma inną specyfikację, cenę, oraz daje inny efekt końcowy. Postaramy się przedstawić wyczerpująco charakterystykę każdej z nich i koszty jakie się z nią wiążą. Czy przemalowanie samochodu jest możliwe w każdej chwili? Jaką metodę zmiany wyglądu wybrać? Sprawdźmy, co możemy zrobić, aby przemalować nasze auto.

W tym artykule znajdziesz:

Car wrapping – co to jest?

Car wrapping, to oklejanie samochodu folią. Za pomocą folii samoprzylepnej można zmienić kompletnie dotychczasowy wygląd naszego auta. Robi się to zwykle w celu uzyskanie nietypowego efektu wizualnego, chcąc zmienić dotychczasowy design, albo w celu ochrony powłoki lakierniczej.

Pojazdy oklejone w nietypowe kolory, niespotykane efekty wizualne, jak również te, które reklamują firmy, w większości wypadków zostały oklejone folią, żeby uzyskać taki efekt. Poprawnie zaaplikowana folia do złudzenia przypomina naturalny lakier i nie ma nic wspólnego z tandetnymi naklejkami, które możemy czasem zobaczyć na pojazdach.

Folia na samochód – oklejanie auta

Jedną z metod zmiany dotychczasowego koloru samochodu, jest oklejenie go folią, czyli tak zwany car wrapping. Efekty są podobne jak po pracy lakierniczej, a cena w większości przypadków będzie znacznie niższa.

Rodzaje folii do oklejania i ich trwałość

Przede wszystkim wybór rodzaju folii zależy od tego, jak długo ma się ona utrzymać bez uszczerbku na lakierze samochodu oraz od tego, jaką powierzchnię chcemy pokryć. Każda folii cechuje się inną elastycznością, trwałością i przeznaczeniem.

Wyróżniamy folie:

  • monomeryczne;
  • polimerowe;
  • wylewne;
  • OWV (folia stosowana na okna, jednostronnie przepuszcza światło).

Folia monomeryczna – stosowana jest do krótkookresowego lub średniookresowego oklejania samochodu, zwykle jedynie na pewnym obszarze karoserii. Jest to najtańszy dostępny rodzaj folii. Folia monomeryczna wykorzystywana jest głównie przy oklejaniu równych i płaskich powierzchni, ze względu na swoją małą elastyczność. Nie nada się do oklejania elementów skomplikowanych i nierównych. Doskonale sprawdzi się jednak przy tworzeniu napisów na samochody firmowe, które wyklejane są zwykle jedynie na pewnej powierzchni maski lub drzwi bocznych.

Folia polimerowa – wykorzystywana przy średniookresowym i długookresowym, często wykorzystywana przy produkcji reklam na samochodach. Folia polimerowa może być aplikowana na powierzchnie, które nie są idealnie płaskie, nawet wtedy gdy pojawiają się na nich delikatne wybrzuszenia lub wklęśnięcia. Dobrej jakości folia nie obkurczy się ani nie zmieni swojego rozmiaru po aplikacji, jednak ten typ materiału nie jest również zbyt elastyczny i dlatego nie nadaje się do wyklejania głębszych wytłoczeń.

Folia wylewna – wykorzystywana przy długookresowym oklejaniu całego samochodu lub jego elementów przy nakładaniu grafiki reklamowej, albo całkowitej zmianie koloru. Cechuje się bardzo dużą elastycznością przez co możliwe jest dostosowanie jej do wszystkich wybrzuszeń i wytłoczeń w karoserii samochodu. Za pomocą nagrzewania, folii zmienia się do dostosowuje do nowego kształtu. Grafika wygląda, jakby była „wylana” na lakier, a grafiki mogą prezentować naprawdę niesamowite efekty. Naniesienie folii wylewnej na cały samochód daje efekt porównywalny do lakierowania.

Folia OWV (One Way Vision) – wykorzystywana przy oklejaniu szyb. Najczęściej używana w praktyce w celach reklamowych, kiedy jednocześnie nie chcemy zaburzać kierowcy pola widzenia. Z zewnątrz widoczny jest określony motyw, a od środka jednie trochę przyciemniony normalny widok.

Ochrona lakieru i efekty wizualne

Naniesienie folii na samochód jest idealnym rozwiązaniem przede wszystkim dla osób, które kupują nowy pojazd. Cena oklejania jest jedynie ułamkiem wyjściowej ceny, a zabezpiecza lakier przed wszelkimi odpryskami, zarysowaniami i promieniami UV. Lakier samochodu na skutek działania drobinek brudu, piasków, kamieni czy soli z czasem ulega uszkodzeniu, a w dalszym ciąg doprowadza to do powstania rdzy (proces korozji). Folia chroni przed większością z wyżej wymienionych czynników i nawet po kilku latach użytkowania, kiedy ściągniemy folię, lakier będzie wyglądał jak nowy.

W przypadku użytkowników samochodów używanych, folia pozwala znacząco poprawić wizualny stan karoserii. Tak jak powyżej, zapobiega również powstawaniu zarysowań i odprysków na oryginalnym malowaniu.

Oklejania samochodu daje nam również szansę osiągnięcia niesamowitych efektów wizualnych. Sama powłoka folii może być błyszcząca, matowa, perłowa, metaliczna czy karbonowa, co pozwala nadać karoserii nietypowego charakteru. Oprócz tego możliwe jest naniesienie dowolnego wzoru czy grafiki – ograniczeniem jest jedynie wyobraźnia klienta lub ekipy wykonawców. Nie ma przymusu oklejania całego samochodu, możemy okleić zarówno jego połowę, ćwiartkę, jak również jeden element.

Jak dbać o oklejony samochód?

W gruncie rzeczy powłoka poprawnie nałożonej folii jest odporna na uszkodzenia podobnie, jak powłoka lakiernicza. Bez względu jednak na to, czy mamy folię, czy jedynie zwykły lakier nie powinno się korzystać z mycia automatycznego. Szczotki w takich myjniach zawierają na sobie bardzo duże piachu i drobinek, co z ogromną łatwością niszczy każdą powłokę. Nie ma przeciwwskazań do mycia auta na myjni ręcznej (ciśnieniowej) z zachowaniem podstawowych zasad obsługi.

Kontakt z benzyną, olejem, odchodami ptaków czy substancjami z drzew, może negatywnie wpłynąć na lakier samochodu powodując przebarwienia, jak również uszkodzić folię lub doprowadzić do jej odbarwień. Bez obaw możemy nakładać na oklejony samochód wosk w celu uzyskania połysku i ułatwienia usuwania zabrudzeń.

Jak okleić auto samemu?

W sieci można znaleźć wiele filmików instruktażowych dotyczących samodzielnego naklejania folii. Pozwala to znacząco zredukować koszt, który ogranicza się wtedy do ceny materiału i naszego czasu.

Warto jednak pamiętać, że jeżeli nie chcemy tego robić hobbistycznie, to prawdopodobnie dużo sensowniej będzie skontaktować się z odpowiednią firmą, która może taką usługę wykonać. Nakładanie folii w sprawny i poprawny sposób wymaga sporo doświadczenia, szczególnie w przypadku całościowego oklejania pojazdu, kiedy konieczne jest zachowanie ciągłości i równości materiału na całej powierzchni.

Jak usunąć folię z samochodu?

Po nałożeniu folii na pewno nadejdzie taki moment, że będziemy chcieli pozbyć się jej ze względu na to, że się nam zbudzi, albo ponieważ została uszkodzona i nie wygląda estetycznie. W jaki sposób to zrobić? Najbardziej popularne metody są trzy.

  • usuwanie mechaniczne, czyli po prostu zdrapywanie. Za pomocą paznokci czy nożyków. Jeżeli wszystko poszło gładko, to folia powinna się oderwać jednym, spójnym płatem.
  • usuwanie termiczne na ciepło polega na podgrzaniu folii, a raczej kleju na którym się ona trzyma. Dzięki temu klej stawia dużo mniejszy opór, co minimalizuje ryzyko uszkodzenia powłoki lakierniczej. Aby podgrzać klej używa się: opalarki, parownicy lub suszarki.
  • usuwanie za pomocą preparatu chemicznego. Ostatnie rozwiązanie w momencie, kiedy folia kruszy się i nie daje się ściągnąć w całości. Niebezpieczeństwem jest potencjalne uszkodzenie lakieru samochodu na skutek kontaktu z preparatem, dlatego najpierw powinniśmy sprawdzić w niewidocznym miejscu, czy nie występuje żadna niepożądana reakcja.

Lakierowanie samochodu

Drugim sposobem na całkowitą lub częściową zmianę koloru auta jest jego lakierowanie. W większości przypadków zabieg ten będzie bardzo kosztowny i czasochłonny, jednak przyniesie na pewno niesamowity efekt. Elementy ponownie polakierowane są gładkie, nie zawierają żadnych rys, a kolor jest żywy i kompletnie bez skazy. Malowanie sprawdza się, kiedy chcemy uzyskać jednolity efekt, natomiast kiedy zależy nam na wymyślnych wzorach lub skomplikowanych grafikach, to oklejanie auta przyniesie dużo ładniejszy efekt.

Dlaczego lakierowanie jest takie drogie?

Kiedy chcemy, lub musimy, skorzystać z usług lakiernika (stłuczka, wypadek, nieumyślne zarysowanie elementu, albo jakieś jego wady), wiemy że poniesie to za sobą duże koszty. Usługi lakiernicze są tak drogie z kilku powodów:

  • Przygotowanie powierzchni jest czasochłonne. Aby malowanie miało sens, poprzednia warstwa koloru musi zostać zeszlifowana do gołej blachy. W innym wypadku nowa powłoka byłaby nietrwała i nierówna.
  • Usuwanie uszkodzeń lakieru wymaga dużo pracy i dokładności. Pozbycie się ognisk korozji, szczególnie zaawansowanych, gdzie mamy po prostu dziurę w elemencie, jest czasochłonne i wymaga odbudowania naruszonej konstrukcji. Podobnie dzieje się w przypadku głębokich rys, których nie usuwa delikatny szlif.
  • Malowanie elementu wymaga dużych umiejętności. Świeżo położony lakier różni się od takiego, który ma kilka lat. Problem nie jest aż tak duży, jeżeli cały element był malowany, ale objawia się szczególnie wtedy, kiedy konieczne jest cieniowanie i tworzenie przejść od miejsca świeżo naprawionego do całej reszty. Wykonanie tego typu pracy wymaga od lakiernika ogromnej dokładności i umiejętności, jeżeli chcemy, aby po malowaniu nie było śladu.
  • Konieczne jest zachowanie odstępów czasu pomiędzy poszczególnymi etapami pracy. Ciężko jest na siłę przyspieszyć proces schnięcia poszczególnych warstw. Nieprzestrzeganie zaleceń producenta w tej kwestii może skutkować tym, że po pierwsze zepsujemy cały efekt dotychczasowej pracy, a po drugie będziemy musieli zaczynać wszystko dosłownie od początku.

Kiedy konieczne jest lakierowanie?

W wielu sytuacjach możliwe będzie nałożenie folii na karoserię i tym samym osiągnięcie naprawdę świetnego efektu dużo mniejszym kosztem. Istnieją jednak przypadki, kiedy lakierowanie jest jedyną możliwą opcją.

Dzieje się tak wtedy, kiedy elementy samochodu zostały zaatakowane przez korozję (rdzę), albo kiedy są mechaniczne uszkodzone w poważny sposób (głębokie rysy). Zastosowanie ponownego lakierowania pozwala na usunięcie starych ognisk rdzy i zabezpieczenie blachy przed ponownym uszkodzeniem.

Samodzielne lakierowanie

O ile próby oklejenia małych elementów samochodu samodzielnie mogą zakończyć się powodzeniem, o tyle w przypadku lakierowania te szanse drastycznie spadają. Malowanie elementów jest trudne, a jeszcze trudniej zrobić to naprawdę dobrze. O ile nie chcemy eksperymentować na naszym samochodzie i samemu spróbować zrobić lakierowanie z ciekawości, czyniąc z pojazdu poligon doświadczalny, to nie powinniśmy w ogóle się za to zabierać. Szanse, że efekt końcowy nie będzie nawet zadowalający są ogromne.

Guma w sprayu (Plasti Dip) – co to jest?

Guma w sprayu to rodzaj farby plastycznej, która po wyschnięciu daje efekt ściągalnej folii. Pozwala na szybkie pomalowanie pojedynczych, małych elementów, a jej usunięcie możliwe jest bez większych problemów. Naniesiona powłoka szybko zasycha i ma dobre krycie, dość dobrze również sprawdza się, jeżeli chodzi o odporność na rysy. W teorii możliwe jest również pomalowanie całego samochodu, jednak to rozwiązanie ma dość sporo wad.

Cechy gumy w sprayu

Powłoka utworzona za pomocą tego preparatu według zaleceń producenta bez problemów powinna utrzymać się przez przynajmniej kilka miesięcy. Dobry wynik, jak na koszty znacznie niższe, niż przy lakierowaniu bądź oklejaniu folią. Niestety, guma w sprayu kompletnie nie jest odporna na działanie olejów, benzyny czy innych preparatów. Dodatkowo, mycie tak pomalowanego samochodu jest bardzo ryzykowne nawet za pomocą zwykłej myjki ciśnieniowej, nie mówiąc już o myjni automatycznej, więc po nałożeniu powłoki należy zwrócić uwagę czy nic niepokojącego się nie dzieje. Aby rozwiązać ten problem producenci stworzyli Top Coat, który po nałożeniu na samym końcu powinien chronić powłokę przed większością czynników zewnętrznych.

Do sporych zalet na pewno możemy zaliczyć fakt, że guma w sprayu naprawdę może ochronić lakier przed odpryskami z powodu kamieni, albo rysami. Jeżeli jesteśmy ciekawi tego rozwiązania na pewno lepiej przetestować je najpierw na mniejszej powierzchni, takiej jak lusterka czy felgi. W razie niepowodzenia nie stracimy tak wielu pieniędzy, a dodatkowo możemy przekonać się w rzeczywistości, czy uzyskany efekt nas zadowala.

Chromowanie natryskowe – co to jest?

Czym w ogóle jest chrom? W lakiernictwie jest to po prostu jeden z możliwych do osiągnięcia efektów wizualnych przypominający najbardziej wypolerowane, błyszczące srebro, a nawet dający efekt lustra. Chromowanie natryskowe, to nowa technologia malowania elementów, pozwalająca uzyskać efekt prawie idealny z użyciem srebra i specjalnych preparatów przygotowujących i wykańczających powierzchnię.

Elementy lub przedmioty pokryte zgodnie z tą technologią, są w pełni obojętne kwasowo-zasadowo. Oznacza to, że na pomalowanej części nigdy nie powinna pojawić się korozja, ponieważ powłoka chromowana nie utlenia się. Podobnie w kontakcie z solą, kwasami i innymi substancjami mogącymi szkodzić lakierowi.

Niekwestionowalną zaletą chromowania natryskowego jest fakt, że z użyciem tej metody możemy pomalować przedmiot o praktycznie dowolnych kształtach, kolorach i gabarytach.  Jedynym warunkiem jest jednak odpowiednie i bardzo precyzyjne przygotowanie powierzchni pod końcowe malowanie. Mamy wtedy gwarancję, że lakier będzie się trzymał idealnie przez dłuższy czas.

Elementy chromowane bardzo popularne są na listwach wokół okien samochodu, wzdłuż drzwi, czy na grillach. Odpowiednio wypolerowane i wyczyszczone dodają wiele klasy naszemu pojazdowi.

Jak przebiega chromowanie natryskowe?

Poprawne wykonanie całego procesu jest dość czasochłonne. Największe znaczenie ma przygotowanie powierzchni do malowania.

  • Usuwa się wtedy starą powłokę. W przypadku elementów metalowych trzeba uzupełnić ubytki w powierzchni, aby była ona idealnie gładka. Istotnym elementem całego procesu jest wygrzewanie elementów pozwalające na ich szybsze utwardzenie. Ostatnim krokiem etapu przygotowań jest wyszlifowanie elementu na gładko.

Dopiero po wykonaniu szeregu tych czynności możemy przejść do tego, co daje największy efekt, czyli samego lakierowania.

  • Bardzo istotnym elementem jest zastosowanie w pierwszej kolejności specjalnego podkładu do srebra, który zapobiega utlenianiu. Po wyschnięciu podkładu możemy wysrebrzyć element, a następnie pokryć go specjalnym lakierem. Ostatnim elementem jest nałożenie na cały element trwałego topu, który zabezpieczy go przed uszkodzeniami mechanicznymi i reakcjami chemicznymi.

Ile kosztuje zmiana koloru auta? (całe auto, elementy)

Zależnie od metody, zmiana koloru auta może wynosić od 2000 do nawet 10 000 złotych. Najtańsza będzie metoda malowania z pomocą gumy w sprayu, drugie w kolejności będzie oklejanie samochodu folią, a najdrożej będzie kosztowało ponowne lakierowanie całego samochodu

Zmiana koloru całego auta - cena

Malowanie gumą w sprayu: za pomalowanie małego samochodu zapłacimy około 2200 złoty (netto). Wraz z wielkością samochodu cena rośnie, ale zwykle nie przekracza 3000 złoty. Decydując się na malowanie tą metodą powinniśmy zwrócić uwagę ile warstw koloru nakłada firma, do której się zgłosiliśmy. Jest to istotne i ma realne przełożenie na trwałość powłoki. Minimalna liczba warstw, to 4, ale można spotkać również zakłady wykonujące 6 warstw

Przedział cenowy: od 2000 zł wzwyż.

Oklejanie samochodu folią: w przypadku oklejania całego samochodu niezbędne jest wykorzystanie folii wylewnei i za pokrycie całego małej wielkości samochodu zapłacimy przynajmniej 3000 złotych (netto). Cena rośnie wraz z wielkością samochodu i przykładowo za oklejenie SUV-a zapłacimy minimum 5000 złotych. Sporo zależy też od rodzaju folii, jaki wybierzemy, oraz wzoru.

Przedział cenowy: od 3000 zł do nawet 7000 zł. Wycena bardzo indywidualna.

Profesjonalne lakierowanie: ta metoda jest najbardziej czasochłonna i skomplikowana ze wszystkich wymienionych powyżej. Ceny zaczynają się od około 4000 złotych za mniejszy samochód i mogą dochodzić nawet do 10 000 złotych. Wiele zależy od rocznika samochodu, który chcemy pomalować – czym nowszy, tym malowanie jest bardziej kosztowne. Wpływ na cenę na też wybór nietypowego lakieru.

Przedział cenowy: od 4000 zł do nawet 10 000 zł.

Zmiana koloru pojedynczych elementów - cena

Malowanie gumą w sprayu: najczęściej dotyczy malowania elementów takich jak felgi, lusterka, grille albo dach. W przypadku foli natryskowej możemy spodziewać się kosztu około 350 złotych. Na cenę wpływa bardzo wielkość samochodu i rodzaj gumy, jaki ma zostać wykorzystany.

Przedział cenowy: od 350 zł.

Oklejanie folią samochodu: nie ma konieczności oklejania całego samochodu. W wielu przypadkach chcemy okleić szybę, jedynie pewną część karoserii, albo po prostu wykleić kilka zdań. Taka usługa może rozpoczynać się już od paruset złotych. Wycenę należy sprawdzić indywidualnie. Przykładowo możemy przyjąć koszt 160 zł/ m2 wydruku na folii wylewnej.

Przedział cenowy: od kilkuset złotych (ok 160zł/m2). Wycena indywidualna.

Profesjonalne lakierowanie: wykorzystanie tej metody jest bardzo powszechnie używane do naprawy elementów karoserii po stłuczkach, zarysowaniach. Lakierowanie drobnych elementów plastikowych, to koszt od 150 złotych, jednak jeżeli rysa znajduje się na większej części metalowej, to koszt wzrasta do minimum 500 złotych (drzwi, błotnik). Za lakierowanie większej powierzchni pojedynczego elementu, na przykład dachu, możemy spodziewać się kosztu około 1000 złotych. Wszystko zależy od skali dotychczasowego uszkodzenia oraz rocznika samochodu.

Przedział cenowy: od 150 zł do nawet 1000 zł za pojedynczy element.

Zmiana koloru auta, a przepisy

W polskim prawie nie ma konieczności ubiegania się o zgodę w razie chęci zmiany koloru nadwozia. Po 1999 roku w dowodach rejestracyjnych nie ma informacji o kolorze samochodu. Jedyny istotny wymóg jest taki, że wygląd auta nie może stanowić niebezpieczeństwa dla innych uczestników ruchu, dlatego malowanie całej karoserii w chromie jest dość dyskusyjne i może narazić nas na nieprzyjemności.

Czy zgłaszać gdzieś zmianę koloru auta?

Tak. Taką zmianę należy zgłosić w urzędzie komunikacji w okresie do 30 dni, aby uniknąć ewentualnych nieprzyjemności w przyszłości. Co prawda dowód rejestracyjny nie zawiera już danych o kolorze, ale wciąż, podczas kontroli policja ma prawo sprawdzić numer VIN samochodu, który określa kolor w jakim pojazd wyjechał z fabryki. Bez zgłoszenia dokonania zmiany koloru narażamy się na nieprzyjemności związane z faktem, że policja będzie dociekać, czy z samochodem nie jest coś nie tak.

W przypadku oklejaniu samochodu folią nie musimy tego nigdzie zgłaszać. Jest to jedynie tymczasowa zmiana wyglądu.

WAŻNE!!! Po zmianie wyglądu auta należy niezwłocznie zgłosić to do naszego ubezpieczyciela, aby mógł zaktualizować stan naszego samochodu. Jeżeli pominiemy ten krok, może się okazać, że wypłata odszkodowania będzie bardzo utrudniona lub jego kwota będzie znacznie obniżona.

 

Podsumowanie

Chcąc zmienić wygląd samochodu mamy do wyboru trzy metody, oraz dodatkowo chromowanie natryskowe w przypadku zmiany koloru mniejszych elementów. Koszty sięgają od kilkuset złotych do nawet 10 000 zł, zależnie od wybranej metody, powierzchni i wyobraźni właściciela.

W polskim prawie nie mamy wielu regulacji dotyczących zmiany koloru, jednak nie może on powodować niebezpieczeństwa na drodze. Po lakierowaniu całego auta powinniśmy niezwłocznie zgłosić to do ubezpieczalni oraz do wydziału komunikacji. Jeżeli posiadamy odpowiednią ilość środków, to możemy bez przeszkód zmienić wygląd naszego auta na praktycznie dowolny.