Przejdź do treści
Wczytuję...

Ścieżka nawigacyjna

Start / Elektronika samochodowa /

Elektronika samochodowa

We współczesnych samochodach elektronika odgrywa coraz większą rolę – niektóre modele już przypominają komputery. Z jednej strony jest to ukłon w stronę nowych technologii, z drugiej – przyczyna coraz większej liczby usterek, które bardzo często występują w obrębie elektroniki samochodowej. W tym artykule przyjrzymy się najczęściej spotykanym awariom elektroniki oraz ich przyczynom. Jeżeli w Twoim samochodzie wystąpił tego typu problem – zapraszamy do naszego serwisu – specjalizujemy się w naprawach elektroniki samochodowej. Posiadamy profesjonalny sprzęt diagnostyczny, który jest niezbędny w takich przypadkach.

Nasi mechanicy niemal każdego dnia mają do czynienia z takimi awariami, posiadają w tym zakresie duże doświadczenie i specjalistyczną wiedzę. Jeżeli Ty również masz problem z elektroniką w samochodzie, wystąpiła usterka – zapraszamy do AutoSzpitala. Szybko znajdziemy dokładny powód awarii i sprawnie usuniemy jej przyczynę.

Elektronika samochodowa – jak działa?

Już w latach 60. ubiegłego wieku zaczęto stosować elektronikę w samochodach. Jak możemy zauważyć, od tamtego czasu znacznie się ona rozwinęła, a samochody naszpikowane są nią w znacznie większym stopniu – śmiało możemy porównać je do komputerów. Jest w tym jednak pewien haczyk – komputery często się zawieszają i nie inaczej jest z elektroniką samochodową.

Dzisiejsza elektronika stanowi ogromną pomoc i odciążenie dla kierowców – pomaga w parkowaniu, podaje informacje o zbyt wysokiej temperaturze podzespołów, jest również odpowiedzialna za dozowanie mieszanki paliwa do silnika. Na układy elektroniczne składają się nadajniki, czujniki oraz sterowniki, których zadaniem jest rejestrowanie ważnych parametrów, przetwarzanie informacji oraz zadawanie konkretnych wartości, dzięki czemu mogą one sterować różnymi elementami.

Podstawowe elementy elektroniki samochodowej

  • Systemy bezpieczeństwa – tutaj najważniejszymi układami, których zadaniem jest zapewnianie bezpieczeństwa pasażerów oraz kierowcy są oczywiście poduszki powietrzne, oraz systemy ABS (pozwala na bezpiecznie hamowanie), ASR (system kontroli trakcji, który ułatwia kierowanie pojazdem po śliskiej nawierzchni), czy ESP (zapobiega blokowaniu się kół podczas poślizgów przy dużej szybkości, poprawia przyczepność).
  • Systemy podnoszące komfort jazdy – zapewniają większy komfort podczas użytkowania samochodu. Mowa tutaj o nawigacji, systemach komunikacyjnych, multimedialnych, a także systemach, za pomocą których możliwe jest regulowanie ustawień (np., klimatyzacji, lusterek, foteli itd.) Nowsze modele wyposażone są w obsługę samochodu głosem i gestem, Android Auto czy CarPlay (smartfon wbudowany w samochód), kinowy obraz i dźwięk (systemy TV i audio), wyświetlacz na szybie. To tylko kilka przykładów nowinek technologicznych zastosowanych w nowoczesnych pojazdach.
  • Systemy, które pozwalają na sterowanie pracą silnika – elektronika odpowiadająca za układ wtrysku paliwa, przenoszenia napędu itp.

Elektronika samochodowa – awarie bardzo często spotykane

Niestety, ale elementy elektroniki samochodowej ulegają awariom niezwykle często – jest to duża wada tego typu rozwiązań. Awaria elektroniki może objawiać się na wiele sposobów, a kierowcy często nie mogą zlokalizować źródła problemu. Aby móc dokładnie wskazać przyczynę usterki, warsztat musi być wyposażony w odpowiedni sprzęt diagnostyczny – AutoSzpital dysponuje wszelkimi możliwymi narzędziami, a nasi mechanicy specjalizują się w naprawie układów elektronicznych w samochodzie.

o naszego serwisu bardzo często zgłaszają się kierowcy z różnego rodzaju usterkami elektroniki – uszkodzeniem oprogramowania sterującego, fizycznym uszkodzeniem pamięci komputera, awarią układów wykonawczych, awarią systemów ESP, ABS czy ASR. To tylko kilka przykładów usterek związanych z elektroniką samochodową – pamiętajmy, że systemy te są cały czas ulepszane i rozbudowywane, co paradoksalnie prowadzi do większej liczby możliwych problemów.

Awaria systemu ABS

Na początku warto zaznaczyć, że producenci zwracają szczególną uwagę na jakość wykonania systemu przeciwpoślizgowego ABS, a usterki tego systemu najczęściej spotykane są w samochodach powypadkowych. Dlatego też bardzo ważne jest przeprowadzanie jazd próbnych przed zakupem używanego pojazdu – i dokładnie przetestować działanie ABS. Czasami konieczna jest naprawa lub wymiana sterownika. O jego uszkodzeniu może świadczyć fakt, że komunikuje on o awarii, ale nie podaje konkretnej informacji. Innym powodem usterki ABS-u jest uszkodzenie czujnika prędkości obrotowej kół. Jeżeli wykluczymy inne możliwe przyczyny awarii (nieprawidłowy montaż łożyska koła, odgięcie uchwytu przytrzymującego czujnik itp.) i zyskamy pewność, że to czujnik jest niesprawny – należy go wymienić.

Innym rodzajem awarii dotyczącym systemu ABS, jest zapowietrzenie zespołu elektrozaworów. Objawia się to nagłym zmniejszeniem efektywności hamowania. Rozwiązaniem jest tutaj odpowietrzenie systemu ABS. Konieczne jest w tym przypadku również użycie testera diagnostycznego, a czynność należy przeprowadzić według wskazówek producenta danego pojazdu.

Awaria systemu ESP

System ESP (Electronic Stability Program) jest rozwiązaniem, które pierwszy raz wprowadzono w 1995. Ze względu na swoją w pełni elektroniczną naturę, jest to system narażony na dużą liczbę różnych awarii. Kierowcy często ignorują problemy z systemem ESP. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ pierwszym i często jedynym sygnałem ostrzegawczym jest zapalenie się kontrolki na pulpicie samochodu oraz komunikat dźwiękowy. Nie ma natomiast zauważalnych zmian w prowadzeniu pojazdu. Prawda jest jednak taka, że tym samym narażamy się na poważny wypadek – jeżeli warunki na drodze będą niekorzystne, system nie zadziała, a my znajdziemy się w dużym niebezpieczeństwie.

Warto udać się do mechanika, jeżeli byliśmy uczestnikami zdarzenia drogowego i dokładnie sprawdzić, czy system ESP działa prawidłowo. W przypadku tego systemu przyczyną awarii są bardzo często problemy z przewodami oraz stykami – są to problemy natury mechanicznej. Może również dojść do korozji złącz elektrycznych – wtedy koniecznie trzeba udać się do mechanika, nie należy zwlekać z tego rodzaju usterką, ponieważ prowadzi to do poważniejszych problemów.

Generalnie awarie ESP dotyczą przeważnie problemów z prawdziwością sygnałów, problemów z zasilaniem oraz elektroniką. Warto również przyjrzeć się akumulatorowi (jeżeli mamy do czynienia ze zbyt niskim napięciem zasilania) oraz alternatorowi (jeżeli mowa o napięciu zbyt wysokim). W przypadku awarii elektroniki – bardzo często zachodzi konieczność wymiany wadliwych części. Jeżeli mamy problem z wiarygodnością sygnałów – postawienie diagnozy może być bardzo trudne, a zadanie to jest przeznaczone dla wyspecjalizowanych mechaników.

Co w przypadku awarii komputerów samochodowych?

W obrębie komputerów samochodowych również bardzo często dochodzi do awarii. Najczęściej spotykamy się z awarią układów wykonawczych, fizycznym uszkodzeniem pamięci komputera czy uszkodzonym oprogramowaniem sterującym. Wymiana komputera jest bardzo kosztowna, dlatego, jeżeli istnieje taka możliwość – warto rozważyć naprawę danego modułu. Wtedy zamiast całego komputera, wymienia się tylko jeden układ scalony, co pozwala zaoszczędzić niemałą ilość zarówno gotówki, jak i czasu.

Uszkodzony sterownik silnika

Problemy z zapłonem, nagłe gaśnięcie silnika podczas pracy, szarpnięcia odczuwane w trakcie jazdy, utrata mocy i nieregularna praca silnika – tej objawy mogą świadczyć o uszkodzonym sterowniku silnika. W takim przypadku powinniśmy zostać o tym poinformowani zapaleniem się kontroli Check Engine. W razie uszkodzenia sterownika silnika najczęściej zaleca się jego wymianę. Naprawa jest nie tylko bardzo droga, ale również czasochłonna. Czasami na naprawę nie pozwala po prostu rodzaj usterki, której nie da się usunąć. W takim przypadku pozostaje zakup nowego sterownika, co jednak wiąże się z dużymi kosztami. Drugim rozwiązaniem, bardziej ekonomicznym jest zakup używanego sterownika – poprośmy profesjonalnego mechanika o przetestowanie i potwierdzenie sprawności tego elementu.

Problem z elektroniką – zgłoś się do wyspecjalizowanego serwisu

Usterek związanych z elektroniką samochodową może być bardzo dużo – wyżej wymienione to tylko niewielka ich część. Najważniejsze jest, aby działać szybko i nie zwlekać z diagnozą problemu i wykryciem dokładnej przyczyny. Jak wspomniano wcześniej, w grę wchodzi nasze bezpieczeństwo, dlatego znalezienie doświadczonego specjalisty powinno być dla nas w takim przypadku priorytetem.

Zbyt wysoki poziom spalania, problemy z rozruchem silnika i jego nierówna praca, a w końcu zapalenie się żółtej kontrolki – to przykładowe objawy, które powinny nas zaniepokoić. Jeżeli masz jakikolwiek problem z elektroniką – odwiedź nasz serwis. Naprawimy każdą awarię, niezależnie od jej natury. Przeprowadzamy dokładną diagnostykę – posiadamy profesjonalny sprzęt oraz duże doświadczenie w zakresie napraw elektroniki. Zapraszamy do kontaktu! Działamy możliwie jak najszybciej.