Przejdź do treści
Wczytuję...

Ścieżka nawigacyjna

Start / Naprawa silnika /

Naprawa silnika

Silnik jest najważniejszą jednostką napędową każdego samochodu. Od tego, w jaki sposób o niego zadbamy, będą w przyszłości zależeć koszty wymiany lub remontu. Dlatego warto pamiętać, że zużywa się on na bieżąco i wymaga odpowiedniej obserwacji. Nasi eksperci powiedzą Ci, w jakim stanie jest silnik w Twoim samochodzie oraz jak możesz o niego zadbać.

Z tekstu dowiesz się o:

Na czym polega naprawa silnika?

Prawda jest taka, że zasadniczo wszystko zależy od rodzaju usterki, która miała miejsce w danym silniku. Niektóre elementy są wymienialne – np. pierścienie tłokowe. W przypadku, gdy nie utrzymują szczelności, dochodzi do spadku kompresji, tym samym silnik traci swoją moc oraz zaczyna zużywać znacznie więcej oleju.

To tylko jeden z przykładów. Silnik jest najbardziej skomplikowanym elementem pojazdów, dlatego jego naprawy mogą przybierać zupełnie różny obrót. Na szczęście nasi mechanicy mają ogromne doświadczenie z różnymi modelami silników i są w stanie poradzić sobie z najtrudniejszymi naprawami.

Ile kosztuje naprawa silnika?

Tutaj również wszystko zależy od rodzaju naprawy. Trzeba jednak przyznać, że w przypadku silnika, nawet małe usterki są bardzo czasochłonne. Jest to związane z tym, że trudno jest się dostać do niego dostać. Dodatkowo ma on dość spore gabaryty i wyjęcie silnika poza maskę wymaga nie tylko odpowiedniego sprzętu ale również doświadczenia i umiejętności.

Koszty znacznie rosną w przypadku, gdy trzeba przeprowadzić kapitalny remont silnika. Zależnie od jego rodzaju oraz typu i dostępności części koszt może się wahać od 2000 do nawet 10 000 złotych. Dlatego w naszym warsztacie każdy silnik jest poddawany szczegółowej ocenie. Na jej podstawie można stwierdzi, czy tak duże wydatki są niezbędne, czy istnieje możliwość przeprowadzenia tańszej regeneracji silnika.

Kiedy potrzebna jest wymiana silnika?

Jak nie trudno się domyślić, wymiana jest rekomendowana w momencie, gdy naprawa silnika jest niemożliwa lub nieopłacalna. Najczęściej decydują się na nią klienci w tym drugim przypadku – zdarza się często, że ilość elementów silnika do wymiany jest tak duża, że skompletowanie takiego zamówienia jest bardzo długim i drogim procesem.

Oczywiście w celu zaoszczędzenia pieniędzy kupowane są silniki używane. Najczęściej pochodzą one z aut powypadkowych lub sprowadzanych zza granicy. Niestety, tego typu zakupy są najczęściej ruletką. Bez dokładnej oceny mechanika i przeprowadzenia odpowiedniej diagnostyki, nie ma pewności, na jak długo starczy zakupiony silnik.

Ile kosztuje wymiana silnika?

W przypadku zakupu przez klienta w pełni wyposażonego silnika naliczany jest jedynie koszt montażu. Jest on zależny od rodzaju i modelu auta. Mieści się najczęściej w granicach około 500-2000 złotych. Jednak trzeba pamiętać, że sam montaż to nie wszystko.

Przy okazji zamiany silnika warto przeprowadzić kilka podstawowych prac konserwatorskich, na które przyjdzie czas prędzej czy później, ale lepiej prędzej, by nowa jednostka posłużyła nam jak najdłużej. Przede wszystkim należy do nich uszczelnienie silnika, wymiana napędu rozrządu, nowy olej i filtry. Czasem zdarza się, że trzeba dobrać jeszcze koła pasowe, w momencie, gdy sprzedawca nie dołączy ich do jednostki. Warto też od razu sprawdzić poduszki silnika, by uniknąć przykrych niespodzianek w przypadku nierównego podłoża.

W przypadku pełnego profesjonalnego przełożenia silnika z wymienionymi wyżej pracami konserwatorskimi, koszt stosownie rośnie do około 2000-4000 złotych. Warto też mieć na uwadze głęboki serwis takiego silnika. Najlepiej zaczekać z nim około miesiąc, dwa, obserwując jak zachowuje się nabytek. Po tym czasie można zgłosić się do serwisu wraz z wszystkimi uwagami.

Ile kosztuje wymiana części silnika?

Przede wszystkim należy pamiętać, że nawet przy wymianie pojedynczych części silnika potrzebny jest pełen demontaż jednostki. We wszystkich konstrukcjach jest to zadanie trudne i czasochłonne. Dlatego koszt demontażu i ponownego montażu silnika najczęściej mieści się w przedziale 1000-2000 złotych.

Pozostałe koszty są uzależnione od poszczególnych elementów oraz ich dostępności. Prace związane z wymianą wału i głowicy najczęściej naliczana jest opłata rzędu 1500-2000 złotych. Wymiana tłoków i ich pierścieni na nowe to koszty w okolicy 1000-2000 złotych. Do najtańszych wymian w budowie silnika należą śruby głowicy, płyn chłodniczy i filtr powietrza – od 100 złotych w dół.

Należy mieć na uwadze, że inwestując w wymianę poszczególnych części w silniku bardzo ważne jest doświadczenie i profesjonalizm mechanika, który się tymi pracami zajmuje. Są one skomplikowane, czasochłonne i wymagają specjalistycznej wiedzy. Stąd też wysokie ceny z nimi związane.

Co obejmuje dokładny remont silnika?

Kapitalny remont silnika wykonywany jest przede wszystkim w przypadku jednostek zużytych i trudnodostępnych na rynku. Można go podzielić na dwa stopnie ważności: prace niezbędne i prace potrzebne. Do prac niezbędnych przy remoncie silnika należy:

  • Pełen demontaż silnika i wszystkim przyłączonych elementów;
  • Regeneracja lub wymiana wału korbowego i wałków rozrządu;
  • Regeneracja lub uzupełnienie bloku silnika;
  • Wymiana głowicy;
  • Montaż nowych tłoków wraz pierścieniami;
  • Wymiana panewek, zaworów i prowadnic;
  • Założenie nowych śrub głowicy;
  • Diagnostyka i ewentualna wymiana rozrządu;
  • Regeneracja lub wymiana pompy oleju;
  • Wymiana paska klinowego;
  • Wymiana oleju i filtrów;
  • Wymiana poduszek silnika;
  • I na koniec pełen montaż jednostki do samochodu.

Oprócz tego w celu przedłużenia żywotności silnika potrzeba przeprowadzić prace związane z:

  • Wymianą wtryskiwaczy;
  • Wymianą kolektorów wylotowych i dolotowych;
  • Wymianą koła zamachowego;
  • Montażem nowych czujników położenia;
  • Wymianą świec zapłonowych oraz cewek;
  • Oczyszczeniem zaworu cyrkulacji spalin;
  • Montaż nowego sprzęgła;
  • Wymiana rozrusznika i alternatora.

Dopiero po przeprowadzeniu wszystkich tych prac klient otrzymuje pewność, że jednostka w jego samochodzie jest w pełni sprawna. W przypadku silników nie ma mowy o pracach amatorskich – przede wszystkim dlatego, że są to konstrukcje bardzo skomplikowane, ale również dlatego, że byłoby to niezmiernie niebezpieczne dla prowadzącego pojazd.

Jak zadbać o silnik?

Przede wszystkim trzeba pamiętać, że silnik jest najważniejszym i najdroższym elementem samochodu. Dbanie o jego dobry stan i stosowanie się do zaleceń mechanika oraz producenta zaowocują przedłużoną żywotnością jednostki oraz pomogą w uniknięciu nadmiernych kosztów związanych z wymianą wyeksploatowanych części.

Przede wszystkim trzeba wiedzieć, jakich błędów nie popełniać, a pewnie część z nas ma je już w nawyku. Zarówno mniej doświadczeni kierowcy, jak i wielbiciele szybkich startów często doprowadzają do ogromnych obciążeń nierozgrzanego silnika. Często dochodzi też do intensywnej eksploatacji jednostki na niskich obrotach. W takich przypadkach może dojść do przerwy w dopływie oleju – a co za tym idzie – drobnych zatarć w silniku.

Ważny jest też styl jazdy. Rwanie, szybkie starty na światłach, nierówne prowadzenie pojazdu – to wszystko dodatkowo obciąża silnik i przyczynia się do znacznego skrócenia jego żywotności. W miarę możliwości należy zachować płynną jazdę bez zbędnego rozpędzania się i nagłego hamowania.

Nie należy też zapominać o regularnej wymianie płynów eksploatacyjnych w tym oleju silnikowego. To właśnie jemu silnik zawdzięcza przedłużenie swojej żywotności. Niestety olej silnikowy traci swoje właściwości po około 20 tys. kilometrów, co powoduje znaczne podwyższenie tarcia i temperatury pracy podzespołów. Tym samym szybciej się zużywają i może dojść do sytuacji, w której ulegną uszkodzeniu.

Oczywiście przesadzić można w obydwie strony. Zbyt duża ilość oleju w silniku jest również dla niego niebezpieczna. Może wtedy dojść do uszkodzeń uszczelniaczy wału korbowego, a co za tym idzie, wycieków oleju z silnika. Ważne jest też, by nie dopuszczać do sytuacji, w których silnik pracuje w zbyt dużych temperaturach. W tym celu należy zadbać o kontrolowanie ilości płynów chłodzących. Dzięki nim nie dochodzi do przegrzania, które jest szczególnie niebezpieczne dla pierścieni tłokowych i może doprowadzić do pęknięcia głowicy.