Przejdź do treści
Wczytuję...

Ścieżka nawigacyjna

Start / Blog / Jakie części samochodowe wybrać? Nowe, używane, oryginalne, zamienniki /

Jakie części samochodowe wybrać? Nowe, używane, oryginalne, zamienniki

Kupując części samochodowe możemy wielokrotnie spotkać się z ogromnym wyborem co do producentów danego elementu, a później jego oznaczeń. Oferta części zamiennych na rynku jest ogromna i łatwo się w niej pogubić. Wątpliwości budzi też kwestia robienia zakupów w niepewnych źródłach.

Z tego artykułu dowiesz się:

Czym się różnią części oryginalne od zamienników?

W poniższym fragmencie informacje dotyczą jedynie części oryginalnych oraz zamienników najwyższej klasy, które były wykorzystywane na pierwszy montaż. Oba produkty są przedmiotami pochodzącymi od dokładnie tych samych producentów części oraz z tych samych fabryk. Inne typy części zamiennych zostaną omówione w dalszej części artykułu.

Części oryginalne

Przede wszystkim części oryginalne są sygnowane logiem marki, do jakiej są przeznaczone. Oznaczenie jest zarówno na opakowaniu, jak i na pojedynczej części. Są to elementy, które szły w fabryce na pierwszy montaż i oryginalnie znajdowały się w pojeździe. 

Oryginalne części zamienne najłatwiej dostać w ASO, czyli Autoryzowanym Serwisie Obsługowym – każda marka ma swoje. Z pewnością można je znaleźć w Internecie, bo istnieją również strony internetowe, które je oferują, jednak warto wtedy sprawdzić wiarygodność danej witryny. W innym przypadku może się okazać, że części teoretycznie sygnowane logo producenta, to zwykłe podróbki. 

Charakteryzują się one zwykle bardzo wysoką ceną w porównaniu do innych dostępnych produktów. Jest to cena, którą płacimy za logo. Jeżeli jednak pojazd do którego poszukujemy części jest, albo ma być, z założenia kolekcjonerski, to istotne jest zachowanie wszystkich elementów w oryginale. W samochodach 1-2 letnich również warto zachować wszystko w oryginale aby nie obniżyć ich wartości. Zachowanie oryginalności wpływa bardzo na wycenę samochodu w późniejszej sprzedaży.

Części zamienne

Tak naprawdę kategorii części zamiennych jest kilka rodzajów, ale o tym, i o wszystkich oznaczeniach, opowiemy w późniejszej części artykułu. Skupimy się teraz na zamiennikach klasy premium, czyli tych oznaczonych literą „Q”. Czym one różnią się od części oryginalnych? Jedynie brakiem logo marki.

Dosłownie. Części te pochodzą bezpośrednio od firm produkujących elementy na pierwszy montaż, które później wykorzystane są przez producenta pojazdu do złożenia go w całość. Warto wiedzieć, że części zamontowane do pojazdu pomimo tego, że są sygnowane logo marki, nie są tak naprawdę przez nią produkowane. Ich wytworzenie zlecane jest zaufanym, wyspecjalizowanym i rzetelnym firmom, które mają swój „obszar” działania.

Części zamienne klasy Premium o oznaczeniu „Q” są dosłownie tym samym, czym części oryginalne. Nie są jednak sprzedawane w ASO, lecz możemy je dostać w innych punktach i sklepach handlowych. Niekwestionowana ich zaleta polega na tym, że są około 20% tańsze, niż oryginały, co ma niemałe znaczenie podczas pokrywania kosztów naprawy.

Oczywiści omówiona powyżej grupa nie jest jedyną grupą części zamiennych dostępnych na rynku, więc nie każda część, którą możemy kupić, będzie takiej samej jakości, jak oryginał.

Klasyfikacja części zamiennych

Wyróżniamy kilka rodzajów części zamiennych. Jedne z nich są wyższej, inne niższej jakości, aby klient mógł świadomie dokonać wyboru, czy inwestuje w swój samochód więcej, kupując elementy wysokiej jakości, czy jednak bardziej liczy się aspekt finansowy i wystarczające będą zamienniki średniej jakości. Wyróżniamy:

  • O / OE (Original Euipment – oryginalne wyposażenie) – są to części zamienne sygnowane logo producenta pojazdu (marki samochodu). Oznaczenie OE oznacza, że dana część była oryginalną, w którą wyposażono twój samochód w fabryce.
  • Q / OEM (Oryginal Equipment Manufacturer) – oryginalne wyposażenie pochodzące od producenta części (sygnowane logo producenta części). Są dokładnie takie same jak te, oznaczone symbolem OE, jednak nie posiadają logo producenta pojazdu (czyli marki, na przykład BMW, VW, Audi). Pochodzą z tych samych fabryk i od tych samych producentów części.
  • P / OEQ (Oryginal Equipment Quality) – części o porównywalnej jakości do oryginału, wytworzone przez innych producentów niż tych, którzy produkowali elementy fabryczne. Nie były używane na pierwszy montaż, lecz przeszły odpowiednie testy, zależnie od swojego przeznaczenia. Dostępne w sklepach i hurtowniach z częściami. Warto pamiętać, że tutaj zaczynają występować różnice w trwałości i wytrzymałości poszczególnych elementów, zależnie od producenta.
  • Z – części zamienne bez uznawanych certyfikatów wydanych przez renomowane instytucje, powinny spełniać podstawowe wymagania jakości i bezpieczeństwa. Nie posiadają dokładnie określonej jakości, ani materiałów wykonania. Ich zakup wiąże się z pewnym ryzykiem.

Co wybrać – części oryginalne czy zamienniki 

Przede wszystkim wybierając rodzaj części powinniśmy mieć na uwadze to, jaką perspektywę mamy dla naszego pojazdu. Jeżeli jest to samochód nowy, lub względnie nowy, to w grę wchodzą jedynie części oryginalne, lub zamienniki o oznaczeniu OEM. Płacąc duże kwoty za sam pojazd, zbytnie oszczędzanie na częściach nie ma sensu – możemy jedynie narobić większych szkód, jeżeli część wątpliwej jakości po prostu się rozpadnie nieprzewidywalnie wcześnie.

Jeżeli chodzi o samochody używane, to tutaj wiele zależy od wieku samochodu, jego kondycji, wartości rynkowej i naszego osobistego stosunku do auta. Jeżeli nasz samochód jest zadbany, jego kondycja jest dobra, a dodatkowo czujemy do niego sentyment i często go używamy, to zakup części OEM będzie dobrym wyborem. 

Jeżeli zaś nasz pojazd ma już swoje lata, a nie eksploatujemy go bardzo intensywnie, to wystarczające będą zamienniki klasy OEQ. W ostatnim przypadku, kiedy samochód jest już na prostej drodze do zakończenia swojego żywota, można pokusić się o zakup najtańszej kategorii zamienników, tych oznaczonych Z.

O czym należy pamiętać?

Przede wszystkim, część części nierówna i dlatego powstały tak zwane numery części. Wybór termostatu do danego modelu pojazdu, to z dużym prawdopodobieństwem wybór kilku podobnych termostatów, które różnią się zależnie od wersji silnikowej, a nawet od miesiąca produkcji. Numer części zwykle składa się z paru/parunastu cyfr i jest indywidualnie przypisany do danego modelu elementu. Pomaga on dokładnie zidentyfikować potrzebną część.

Może się zdarzyć, że do jednego modelu pojazdu, produkowanego dosłownie w tym samym roczniku, były montowane dwa czy trzy różne warianty części. W pewnych przypadkach były to drobne modyfikacje, jednak często wystarczające, aby część z innego miesiąca czy roku produkcji nie była możliwa w bezproblemowym montażu. Zawsze przed zakupem powinniśmy sprawdzić numer części, jaka została wykorzystana fabrycznie w naszym konkretnym pojeździe za pomocą numeru VIN. Można to zrobić poprzez strony internetowe.

Chcąc pozostać przy jakości zaoferowanej przez producenta, warto też dowiedzieć się, jakiej marki części były wykorzystywane na pierwszy montaż, co znacznie ułatwia późniejszy wybór. Zwracamy uwagę, że różne podzespoły produkowane są przez różne firmy i nigdy nie jest tak, że producent wszystkich części jest jeden.

Części oryginalne czy zamienniki przy naprawie z OC/AC?

Kiedy coś się stanie i konieczna jest naprawa z ramienia ubezpieczyciela, to wielokrotnie dochodzi do starć między ubezpieczycielem, a właścicielem pojazdu. Ten pierwszy chce pojazd naprawić jak najmniejszym kosztem zmniejszając możliwie wydaną przez siebie kwotę, z kolei ten drugi chce dostać jak najwyższej jakości części zamienne, szczególnie jeżeli samochód jest nowy, lub obdarzony sentymentem. Zależnie od pokrywania szkody z AC lub OC, cały proces może się trochę różnić.

Czy ubezpieczyciel pokryje koszty części oryginalnych z OC?

Jeżeli wykorzystane w samochodzie części przed spowodowaniem szkody były oryginalne, to tak. Musimy jednak uważać na niemiłe rozczarowanie. Ubezpieczyciel może stwierdzić, że na skutek eksploatacji dana część straciła jakiś procent swojej wartości i nie będzie chciał wtedy pokryć kosztów zakupu części oryginalnych, a jedynie zamienników.

Najważniejsza zasada jest taka, że przy likwidacji szkody poszkodowany nie może się wzbogacić – można jedynie przywrócić stan samochodu sprzed wypadku.

Kiedy ubezpieczyciel zapłaci za części zamienne z OC?

Zawsze wtedy, kiedy części zamontowane przed wypadkiem w naszym samochodzie były zamiennikami. W takim przypadku nie ma sensu domagać się wymiany na części oryginalne, bo nasze żądanie i tak nie dojdzie do skutku. Odszkodowanie zostanie nam wypłacone uwzględniając jedynie ceny zamienników.

Należy pamiętać, że od decyzji ubezpieczyciela zawsze warto się odwołać. Pierwsza oferta odszkodowania jest zwykle bardzo zaniżona w nadziei na to, że nie będziemy chcieli wchodzić na drogę odwołań. Jeżeli jednak zdecydujemy się złożyć wniosek, to z dużym prawdopodobieństwem otrzymamy kwotę sporo wyższą niż ta, oferowana za pierwszym razem.

Pokrycie kosztów części z AC – zamienniki czy oryginały

W takiej sytuacji wszystko wygląda skrajnie inaczej przede wszystkim dlatego, że AC, to dobrowolnie zawierana umowa między ubezpieczalnią, a klientem i zwykle kosztuje niemałą kwotę. To, czy ubezpieczyciel pokryje koszty części oryginalnych czy zamiennych zależy od zapisów w umowie, jaką zawarliśmy. 

Zwykle części oryginalne są kupowane, jeżeli umowa obejmuje również naprawę w Autoryzowanym Serwisie. Przy zawieraniu umowy AC możemy zadeklarować chęć zamiany uszkodzonych części na zamienniki wysokiej jakości. Znacząco to wpłynie na koszty, które ponosimy cyklicznie za AC. Jeżeli jednak mamy nowy samochód lub taki, który zachowany jest w oryginalne, to warto wybrać droższy wariant.

Amortyzacja części, czyli na co musimy uważać w umowie o AC

W odniesieniu do zawierania umowy AC istnieje termin nazywany amortyzacją części. Zakłada on, że po określonym czasie oryginalna część traci na wartości. Na przykład jeżeli zostanie uszkodzony oryginalny amortyzator (lecz miał on już kilka lat), to ubezpieczyciel może obliczyć niższą wartość tej części według tabeli. Oznacza to dla nas, że nawet jeżeli mamy AC, a części w naszym samochodzie są oryginalne, to w przypadku gdy były eksploatowane już przez jakiś czas ubezpieczyciel może odmówić pokrycia kosztów nowej, oryginalnej części, której wartość według niego będzie wyższa, niż wartość części przed wypadkiem.

Pamiętajmy, że zasada jest taka, że przy likwidacji szkody poszkodowany nie może się wzbogacić – można jedynie przywrócić stan samochodu sprzed wypadku.

Aby tego uniknąć możemy zażądać zniesienia amortyzacji części w umowie, którą zawieramy. Będzie to opcja nieco droższa, ale w przypadku konieczności likwidacji szkody może być bardziej dla nas opłacalna. Najwięcej zależy jednak od stanu i przeznaczenia samochodu. Wszystkie istotne informacje na ten temat powinny zostać zawarte w Ogólnych Warunkach Ubezpiecznia (OWU), które różnią się trochę w zależności od firmy ubezpieczeniowej.

Czy warto kupować części regenerowane?

W dużej mierze zależy to od typu części. Sporą zaletą takiego rozwiązania jest fakt, że niejednokrotnie regenerowane części są tańsze, niż oryginalne nowe, a mają identyczną jakość.

Czym jest regeneracja części?

Regeneracja, to przywrócenie danej części lub podzespołu, do stanu fabrycznego. Oznacza to, że dobrze wykonana regeneracja dorównuje elementom z fabryki, lub nawet poprawia niedociągnięcia produkcyjne. Nie zawsze jest to jednak opłacalne. Czasem dobrej jakości zamiennik będzie tańszy, niż regeneracja oryginału. 

Regeneracji podlega wiele elementów samochodu. Możemy do nich zaliczyć między innymi: felgi, blok silnika, skrzynię biegów, wały napędowe, pompy i wtryskiwacze, zaciski hamulcowe czy reflektory. Oczywiście jest to jedynie część możliwości.

Skorzystanie z takiej usługi sprawdzi się jednak w sytuacji, kiedy nasz model jest nietypowy, a dostęp do części dla niego jest niemożliwy, lub bardzo utrudniony, na rynku wtórnym, jak również w ASO. Wtedy jedyną sensowną opcją jest wykonanie regeneracji elementów używanych.

Kiedy zakup regenerowanych części się opłaca?

Zakup regenerowanych części opłaca się, kiedy nawet zamienniki danego elementu są bardzo drogie. Musząc zapłacić kilka tysięcy za dobrej jakości zamiennik może okazać się, że za pewną część tej ceny będziemy mogli kupić element po regeneracji. Trochę inaczej sprawa ma się na przykład w przypadku zacisków hamulcowych. Co prawda nowa sztuka naprawdę wysokiej jakości (co jest konieczne przy samochodach z dużą mocą) kosztuje kilkaset złoty, to regenerację można przeprowadzić za połowę tej ceny, a jakość będzie jak z fabryki.

Ważne! Kupując część zregenerowaną upewnij się, że jest ona w pełni sprawna, a cała regeneracja przebiegła bez zarzutu. Jak wszędzie mogą zdarzyć się oszuści, którzy nie dokonają realnej poprawy stanu części.

Świadectwo homologacji – co to i jakie części obejmuje?

Homologacja, to proces procedur i testów, którego wynikiem jest dopuszczenie pojazdu do ruchu drogowego. Świadectwo to jest potwierdzeniem spełnienia wymagań technicznych określonych w odpowiednich aktach prawnych dla danej kategorii pojazdów. Homologacji podlegają nie tylko pojazdy jako takie, ale również niektóre ich części i elementy wyposażenia. Za proces homologacji w Polsce odpowiada Dyrektor Transportu Dozoru Technicznego (TDT). Mówimy między innymi o wydawaniu i cofaniu świadectw homologacji, czy kontroli producentów w związku z przestrzeganiem procedur.

Śwaidectwo homologacji – co to i czy jest potrzebne?

Świadectwo homologacji, to potwierdzenie, że dany pojazd lub część może być dopuszczony do ruchu drogowego. Jest niezbędne, aby pojazd mógł legalnie poruszać się po drogach. Jeżeli znacząco przerabiamy posiadany samochód lub sami konstruujemy pojazd, to musimy zwrócić się do TDT z wnioskiem o wydanie dopuszczenia jednostkowego.

Jakie części muszą mieć homologację?

Na stronie rządowej możemy przeczytać, że:

„Świadectwo homologacji muszą mieć: pojazdy (np. samochody osobowe, przyczepy), ich części (np. lampy, lusterka, klocki hamulcowe, haki holownicze) i elementy wyposażenia (np. foteliki samochodowe, trójkąty ostrzegawcze).”

Świadectwo homologacji jest wymagane dla wszystkich części lub elementów wyposażenia, które mają wpływ na bezpieczeństwo ich użytkowania, lub ekologię. Oznaczeń homologacji jest kilka. Pewne jest to, że każdy kraj ma przypisany swój numer, następujący po literze „E”, na przykład „E20” – Polska.

W przypadku, kiedy podczas kontroli policyjnej okaże się, że jakieś elementy nie spełniają wymagań homologacji, to policjant ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny samochodu.

Gdzie kupować bezpiecznie części samochodowe?

Kupując części samochodowe czeka na nas kilka zagrożeń:

  • Zakupimy podróbkę części oryginalnej lub wysokiej jakości zamiennika.
  • Zakupimy część niesprawną lub uszkodzoną.
  • Nabyta część nie będzie posiadała świadectwa homologacji.

Napotkanie któregoś z tych problemów spowoduje stratę naszych pieniędzy i nerwów, zatrzymanie dowodu rejestracyjnego, lub w najgorszym wypadku nasz, bądź cudzy, wypadek. Aby tego uniknąć warto dokonywać zakupu części w miejscach zaufanych i godnych polecenia. 

Części zamienne w hurtowni internetowej lub ASO

Do wyboru mamy wiele hurtowni internetowych z tysiącami zadowolonych klientów, a przede wszystkim z rzetelnymi opiniami. Zakup w takich miejscach przeważnie daje najbardziej optymalny stosunek ceny, do wiarygodności pochodzenia. Inną opcją jest zakup części w ASO, co jednak jest wydatkiem bardzo kosztownym. Takie zachowanie może być jednak konieczne, jeżeli z jakiegoś powodu części do naszego pojazdu są trudno dostępne, na przykład ze względu na niedawne wejście na rynek lub niską popularność.

Części zamienne na Allegro i z Chin

Zakup części zamiennych na Allegro, lub na chińskich serwisach aukcyjnych, nie zawsze musi oznaczać totalnego bubla. Faktem jednak jest, że dużo ciężej sprawdzić wiarygodność tego typu źródeł, a także znaleźć prawdziwe potwierdzenie, co do jakości części, jakie są oferowane przez danego sprzedawcę. Ostrożnie powinniśmy podchodzić do ofert zbyt tanich, szczególnie kupując elementy istotne dla bezpieczeństwa i mechanicznej strony działania pojazdu. Na trochę większe ryzyko można pozwolić sobie wybierając „dodatki” i elementy mające jedynie zastosowanie służące poprawie wyglądu auta.

Dla kluczowych dla bezpieczeństwa elementów mechanicznych warto postawić jednak na rzetelne źródło pochodzenia produktu renomowanej marki. Najlepszym wyborem będzie oczywiście wybór części, które szły na pierwszy montaż. Oczywiście o ile nie posiadały akurat jakiś specyficznych wad wpływających negatywnie na trwałość lub komfort użytkowania.

Podsumowanie

Różnice w zamiennikach i oryginałach: Części oryginalne od zamienników o jakości OEM różnią się jedynie obecnością logo marki pojazdu, ponieważ pochodzą dokładnie z tych samych linii produkcyjnych. Ma to jednak wpływ na różnicę w cenie, która może wynosić około 20-30%.

Klasyfikacja części zamiennych:

  • O/ OE (Original Euipment – oryginalne wyposażenie) – są to części zamienne sygnowane logo producenta pojazdu.
  • Q / OEM (Oryginal Equipment Manufacturer) – oryginalne wyposażenie pochodzące od producenta części (sygnowane logo producenta części).
  • P / OEQ (Oryginal Equipment Quality) – części o porównywalnej jakości do oryginału, wytworzone przez innych producentów niż tych, którzy produkowali elementy fabryczne. 
  • Z – części zamienne bez uznawanych certyfikatów wydanych przez renomowane instytucje, powinny spełniać podstawowe wymagania jakości i bezpieczeństwa. 

Wybór części: Decyzja o wyborze części oryginalnych czy zamiennych oraz ewentualnej klasy zamiennika powinna być podejmowana w oparciu o wartość pojazdu, a także ze zwróceniem uwagi na istotność części wymagającej wymiany w kontekście bezpieczeństwa. Jeżeli dany element jest ważny dla mechanicznego stanu pojazdu, to należy raczej unikać zamienników najniższej jakości.

Części zamienne przy OC/AC: Przy naprawie z OC istotne jest, jakie części były wykorzystane w uszkodzonym pojeździe przed wypadkiem. Nie bez znaczenia jest również fakt, jak bardzo były one wyeksploatowane. Ubezpieczyciel podejmuje decyzję o kwocie odszkodowania w dużym oparciu o te dwa czynniki. Zawsze warto się odwołać od pierwszej, a nawet drugiej decyzji ubezpieczyciela, ponieważ w jego interesie jest wypłacenie nam jak najniższej kwoty. Przy wypłacie odszkodowania z AC wiele zależy od wariantu polisy, jaki wybraliśmy oraz obecności np. zapisu o amortyzacji części.

Kupno części po regeneracji: Poprawnie wykonana regeneracja, to przywrócenie danej części lub podzespołu, do stanu fabrycznego. Warto rozważyć tą opcję, jeżeli nowa część jest bardzo droga – być może regeneracja starej jest możliwa mniejszym kosztem. Taka możliwość może się okazać pomocna również wtedy, kiedy nasz pojazd jest nietypowy lub dostęp do oryginałów i zamienników jest utrudniony, a my chcemy zachować go w stanie fabrycznym.

Homologacja: Wszystkie części istotne dla bezpieczeństwa lub środowiska muszą posiadać oznaczenie o świadectwie homologacji, czyli dopuszczenia do ruchu drogowego. 

Zakup części: Najbardziej wiarygodnymi źródłami są popularne internetowe hurtownie części lub ASO. W tych miejscach wyposażamy się w istotne i mocno eksploatowane podczas jazdy elementy. Dużo mniejsze zaufanie powinniśmy mieć do aukcji na Allegro lub serwisach chińskich. Kupno ważnych podzespołów może być niebezpieczne, jednak nie ma przeciwwskazań do zakupów elementów dekoracyjnych czy wyposażenia wnętrza.