Przejdź do treści
Wczytuję...

Ścieżka nawigacyjna

Start / Blog / Przegrzanie silnika - objawy, przyczyny, skutki /

Przegrzanie silnika - objawy, przyczyny, skutki

Zanim wyruszymy w drogę powinniśmy przygotować auto, by było zatankowane i sprawdzone pod względem technicznym. Uzupełniamy również wszystkie płyny - olej, spryskiwacze czy płyn chłodniczy. Jednak nawet kiedy perfekcyjnie przygotujemy się do drogi istnieje ryzyko awarii. Taką awarią może być przegrzanie się silnika. Występuje ono najczęściej właśnie podczas długich tras, kiedy samochód pracuje wiele godzin na wysokich obrotach. Jakie dokładnie są przyczyny przegrzania silnika? Czy możemy temu zapobiec? 

Dowiesz się o:

  1. Czym jest przegrzanie się silnika?
  2. Objawy przegrzania się silnika.
  3. Przyczyny przegrzania się silnika
  4. Za wysoka temperatura płynu chłodniczego
  5. Skutki przegrzania się silnika
  6. Jak zapobiec przegrzaniu się silnika?
  7. Przegrzanie silnika a uruchamianie samochodu

Czym jest przegrzanie się silnika?

Do przegrzania silnika dochodzi w momencie, w którym płyn chłodniczy ulegnie zagotowaniu. Przekraczając swój próg wrzenia, z cieczy zamienia się w gaz. Spod maski zacznie wydobywać się wówczas para wodna, która jest właśnie parującym płynem chłodniczym. Nie musimy martwić się, iż samochód zaraz wybuchnie - to nie dym i nic się nie pali. Jest to jedynie efekt parowania, którego jednak pod żadnym pozorem nie należy ignorować. W takiej sytuacji musimy zatrzymać auto, w pierwszym możliwym miejscu i otworzyć maskę. Zachowajmy tu ostrożność - para ma wysoką temperaturę i może nas poparzyć! Wszystkie nasze działania powinny być przemyślane i spokojne - przede wszystkim, nie wpadajmy w panikę. Awaria ta, choć wygląda na groźną, w rzeczywistości jest dość powszechną usterką, z którą szybko możemy sobie poradzić.

Objawy przegrzania się silnika

Jak już wyżej wspomniano, najbardziej oczywistym objawem, który pozwala nam w mig rozpoznać zagotowanie się płynu chłodniczego jest wydobywająca się spod maski para wodna. Innymi znakami, które powinny nas zaalarmować jest brak możliwości regulowania temperatury powietrza, płynącego z nawiewów. Przestaje również działać klimatyzacja, a w samochodzie wyczuwamy wyraźny zapach płynu chłodniczego. Powinniśmy też zwrócić uwagę na strzałkę określającą temperaturę cieczy chłodzącej. Jeśli jest podniesiona do maximum, również powinnyśmy zatrzymać auto.

Przyczyny przegrzania się silnika

W momencie, w którym dochodzi do zagotowania się cieczy chłodzącej, należy poszukać czynników, które doprowadziły do tej sytuacji. Nic nie dzieje się z niczego, zwłaszcza w takich konstrukcjach jak silnik samochodu. Na samym początku przyjrzyjmy się więc całemu układowi chłodniczemu. Kluczowa jest tutaj szybka reakcja, by nie doprowadzić do poważniejszej awarii silnika. Przede wszystkim, należy sprawdzić ile płynu chłodniczego jest w zbiorniku. Kiedy widzimy, że jest go mało przyczyną przegrzania może być nieszczelność w układzie. Możemy w takiej sytuacji dolać do zbiornika wody, abyśmy mogli dojechać do domu i tam, na zimnym silniku, uzupełnili płyn chłodzący. Należy jednak pamiętać, iż kiedy decydujemy się na dolanie wody, będzie konieczne późniejsze płukanie całego układu chłodniczego.

Przyczyną przegrzewania się silnika może być również poluzowanie się opasek zaciskowych lub usterka czujnika wentylatora. W pierwszym przypadku, możemy sami poradzić sobie z problemem. Wystarczy mieć pod ręką śrubokręt i mocną taśmę, aby dokręcić zaciski. Z kolei usterka czujnika wentylatora wymaga sprawdzenia, czy kiedy płyn chłodzący dochodzi do wysokich temperatur, zaczyna działać dmuchawa.

Za wysoka temperatura płynu chłodniczego

Kiedy zauważymy, iż płyn chłodzący nabiera coraz większej temperatury, przede wszystkim nie panikujmy. Dopóki nie widzimy pary wydobywającej się spod maski, kontynuujmy jazdę, możliwe jak najbardziej delikatnie i hamując przy użyciu silnika. Kolejnym krokiem, który może pomóc będzie włączenie na maximum ogrzewania. Pozwoli to na przeniesienie części ciepła z silnika do środka samochodu, dzięki czemu silnik samoistnie się schłodzi. Aby nie przegrzało nas samych, od temperatury panującej w aucie, uchylmy okna.

Kiedy w taki sposób schłodzimy napęd, zatrzymajmy się w pierwszym możliwym miejscu i po odczekaniu parunastu minut, wyłączmy samochód. Następnie należy odczekać około godziny, aby doszło do całkowitego ochłodzenia się silnika. By przyspieszyć ten proces możemy uchylić do góry maskę. Teraz sprawdzamy poziom płynu chłodniczego w zbiorniku. Jeżeli jest go za mało, uzupełniamy. Jak wspomniano we wcześniejszym akapicie, możemy użyć też wody - koniecznie ciepłej! W sytuacji kiedy widzimy, iż dopiero co wlany płyn wycieka na ziemię, oznacza to, iż mamy nieszczelny układ i należy wezwać lawetę, która zawiezie nasze auto do warsztatu. Jeśli wyciek nie nastąpi, możemy podjąć próbę włączenia silnika. Obserwujmy wskaźnik temperatury płynu chłodzącego. Kiedy jest on na środku tarczy, przyczyną nagrzania silnika mogło być zapowietrzenie układu chłodzącego. W tej sytuacji możemy spróbować samodzielnie dojechać do domu lub do najbliższego mechanika. Pamiętajmy jednak o przerwach co mniej więcej 3 km, aby schłodzić silnik.

Skutki przegrzania się silnika

Jeżeli chodzi o same konsekwencje, które wywiążą się z powodu przegrzanego silnika mogą być one przeróżne. Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ wszystko zależy od szybkości reakcji kierowcy oraz samej przyczyny tego przegrzania. Gdy zareagujemy zbyt późno na awarię, silnik przekroczy swoją maksymalną temperaturę. Kiedy to nastąpi, może dojść do spalenia się uszczelki pod głowicą. Konsekwencją będzie brak jej szczelności i wymieszanie się płynu chłodzącego z olejem silnikowym. Co należy zrobić? Udajemy się wówczas z naszym pojazdem do warsztatu samochodowego, aby wymienić zniszczoną uszczelkę. Taka operacja jest dość skomplikowana ponieważ wymaga planowania głowicy oraz w skrajnych przypadkach wymianę napędu. Ceny za taki rodzaj usługi wahają się pomiędzy 1500 zł, a 2000 zł.

Opisana powyżej sytuacja, to jest przepalenie się uszczelki pod głowicą, należy niestety do tych bardziej optymistycznych scenariuszy. Kiedy silnik przegrzewa się, może dojść do pęknięcia bloku silnika. Oznacza to konieczność wymiany całego elementu napędowego. W takiej sytuacji, naprawa auta jest kosztowna i należy zastanowić się czy warto się jej podejmować. Często jest bowiem tak, że kwota którą będziemy musieli wydać na naprawę, przekracza kwotę wartości naszego pojazdu.

Jak zapobiec przegrzaniu się silnika?

Przede wszystkim, aby zmniejszyć ryzyko przegrzewania się silnika, należy z dbałością wymieniać płyn chłodzący w aucie. Ta czynność, powtarzana cyklicznie co 3 lata, powinna mieć wpływ na zmniejszenie się szans takiej awarii. Zakup płynu chłodniczego nie jest dużym wydatkiem. Za zbiornik o pojemności 5-ciu litrów, zapłacimy około 40 zł, a za wymianę płynu u mechanika pomiędzy 100 zł, a 120 zł. Pamiętajmy, że płyn chłodzący ma dobry wpływ nie tylko na sam silnik. Zapewnia on długotrwałą i wydajną pracę elementom układu chłodzącego - chłodnicy czy termostatu.

Jeżeli jednak chcemy w pełni zadbać o nasz układ napędowy, możemy skorzystać z dodatków do oleju silnikowego. Takie dodatki zmniejszają tarcie między metalowymi elementami. Dodatkowo chronią one silnik przed zużyciem, a w przypadku awarii przy układzie chłodniczym umożliwiają, jeszcze przez chwilę, prawidłową pracę silnika.

Przegrzanie silnika a uruchamianie samochodu

Część kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ważne jest poprawne uruchamianie silnika przy wysokich temperaturach powietrza. Znanym faktem jest, iż należy dbać o to w sezonie zimowym, nie nadwyrężać samochodu i jego napędu, by nie doszło do awarii. Tak samo uważni powinniśmy być w ciepłe dni.

Czas letni jest nieprzychylny zwłaszcza dla samochodów, które wyposażone są w motory gaźnikowe. Problem polega na tym, iż paliwa, jak każda ciecz, parują. Najbardziej paruje benzyna, później olej napędowy. Kiedy w zbiorniku paliwa wytworzy się wysoka temperatura, benzyna zaczyna parować do tego stopnia, iż może cała zniknąć. Będziemy mieli wówczas trudności z uruchomieniem i rozruszaniem silnika, który pozbawiony zostanie cieczy napędowej. Sztuczką, jakiej należy użyć w takiej sytuacji jest kilkukrotne skorzystanie z rozrusznika. Podczas tej czynności, nowa porcja paliwa wciągana jest do instalacji paliwowej. Należy jednak pamiętać, by nie zostawiać rozrusznika przy pracy dłużej niż kilkanaście sekund. Jeżeli tego nie dopilnujemy, doprowadzimy do przegrzania jego uzwojenia.